Bättre festival- och konsertbilder

Sommaren är tiden för festivaler, konserter och stadsfester. Naturligtvis vill du komma hem med bra bilder på dina favoritartister. Lär dig hur man får ”tur” med sina festivalbilder. Det är en del saker att tänka på.

Själv vill jag gärna plåta på festival med en systemkamera med ett rejält tele på, men kolla reglerna innan. Det är inte alla ställen man kommer in på med sådan utrustning utan ackreditering och en sådan får man oftast bara om man är en välkänd fotograf anlitad av en tidning, men kolla som sagt reglerna för på många andra ställen är det helt okej med systemkamera och tele.

Nästa tips är att stänga av blixten. Den lilla blixten i kameran klarar inte på långa vägar att lysa upp en stor scen. Vad den däremot kan göra är att dra ur batteriet, förvirra exponeringsautomatiken och i värsta fall reta gallfebern på artist eller säkerhetspersonal.

Framåt kvällen kommer du nog inte undan att vrida upp ISO-talet ordentligt. Okej det ger grynigare bilder och sämre färger, men det blir bilder i alla fall.

Kamerans automatik är din vän när ljuset ändras hela tiden, men använd exponeringskompensation. Scenen och inte sällan artisternas kläder är ofta väldigt mörka och ska vara det också, men automatiken vill göra världen mellangrå. Det ger urfrätt  bleka ansikten om du inte passar dig. Börja med att sätta exponeringskomepnsationen på -2 och prova dig fram därifrån. Att du dessutom på köpet får lite kortare exponeringstider mottages tacksamt.

Fotodiket närmast scenen är reserverat för proffsen med ackreditering, men kanske räcker ditt munläder och din charm för att få komma in där, men antagligen inte. Häng inte läpp för det, du får nästan lika bra bilder till vänster eller till höger om scenen, vid högtalarna, men glöm inte hörselskydden… Mitt i folkhavet är det oftast hopplöst, eller säg hoppigt att stå. Ska du få vettiga bilder måste du stå med båda benen stadigt i marken. Lite längre bak är det förstås lugnare, men inte ens med ett kraftigt tele blir det några närbilder.

Att byta objektiv i trängsel, mörker lera och damm är inte lätt och inte snällt mot prylarna. Sist jag var gjorde en sån här plåtning fick telet sitta kvar på systemkameran hela kvällen. Bilder som krävde kortare brännvidd tog jag med kompaktkameran. Proffsen brukar ha två kamerahus med olika gluggar.

dscf1886_modified-p

Glöm inte att plåta människor, miljöer och roliga detaljer också… Kommer du inte in med telet och systemkameran får du koncentrera dig på den sortens bilder i stället.

Och glöm inte att ta med reservbatteri och några extra minneskort. Du får ta rätt många bilder för att komma hem med några vettiga. Själv räknar jag minst femhundra bilder på en kväll, ibland mer än det dubbla.

dsc_0257_modified

http://500px.com/blog/670/how-to-get-a-photo-pass-for-concerts