Råkar du ha tjugotre papp över?

Leica släpper nu en ny kompaktkamera. Eller kompakt och kompakt, du kan i alla fall inte byta objektiv på den, men den går inte ner i små fickor i alla fall. Objektivet sticker ut en bra bit.

8247

Foto: Leica

Leica X Vario har ett kamerahus i aluminium och ett zoomobjektiv på 18-46mm med ljusstyrkan 3,5-6,4. Sensorn är i storleken APS-C, alltså samma storlek som i billigare systemkameror. 16 megapixel får mig inte att trilla av stolen.

8245

Foto: Leica

Optiken påstås vara fantastisk men ljusstyrkan imponerar inte och inte heller närgränsen på 30 cm.

Men visst är det något magiskt med Leica, liksom med Rolls-Royce och Ferrarri.

Fast tjugotretusen? Jag har inte tjugotretusen över och skulle jag ha det finns det betydligt intressantare fotogrejor att spendera dem på.

Sökare ingår inte i priset, så man får fånstirra på displayen, sådär på krokig arm som alla noobs, men det finns en som tillbehör. Vill du veta vad den kostar har du inte råd.

Sa jag att Adobe Lightroom 5 ingår i priset, men det lär inte funka i min dator.

Men visst, vill nån sponsra mig skulle jag nog inte tacka nej.