Ha tur med dina semesterbilder

Hur får man tur med sina semesterbilder. Snart kommer semestern, men ännu finns chansen att skaffa sig tur, men tiden börjar bli knapp. Givetvis kan man ha tur (eller otur) oavsett om man plåtar med mobilen eller med en stor och dyr systemkamera.

Jag hittade ett bra citat av Ingemar Stenmark. Han hade just vunnit en tävling och reporterna hade berömt hans tur.

— Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag, sa Stenmark.

Att komma hem med bra bilder har nog inte heller det så mycket med tur att göra. Det handlar om träning och goda förberedelser.

dscf0297_raf_shotwell_modified

Riktig ”otur” med bilderna brukar jag ha när jag slarvat. När jag glömt att ladda kamerans batterier, när jag missat att kolla att ISO-värdet är nerställt, när jag glömt att kolla att exponeringskompensationen är nollad, eller som ovan när jag råkat välja manuell fokus samtidigt som jag förlitade mig på autofokusen.

Mer ”tur” har jag fått när jag förberett mig väl, kollat kameran, laddat batterierna, formatterat minneskortet och tänkt igenom vilka typer av bilder jag kommer att ta och vilken utrustning de kräver.

Bara en sån sak som att gå närmare och plåta från rätt höjd ger rätt mycket ”tur”.

Men visst finns det ett visst moment av slump med i spelet. Kastar du en tärning är det rätt svårt att få en sexa, men kastar du tjugo tärningar vore det konstigt om du inte fick minst en sexa. Lite av samma sak är det med bilder. Tar du bara en bild är det rätt stor risk att något gått på tok. Kanske blundade modellen eller också darrade du på handen eller… Det är rätt mycket som kan gå fel. Jag kröp runt på golvet och tog rätt många bilder på den här jycken till exempel innan den ”satt”.

dsc_9906_nef_shotwell_modifieda

Jobbar du på och tar fler bilder (samtidigt som du helst flyttar dig, men åtminstone vrider kameran och zoomar) ökar chansen att någon av bilderna är acceptabel.

Ibland får man vara a pain in the ass. Jag tog väldigt många, säkert bortåt femti, bilder av Årets Ölandsfotograf, Kristina Ekholm, men ljus och vind spelade spratt. Ögonen kisade och håret fladdrade. Jag var inte nöjd, men hittade till slut skuggan av det här trädet, och övertygade henne om att jag behövde ta några bilder till.

Så ”tur” handlar också lite om att vara envis, ta många bilder, leta efter bättre ljus eller exempelvis intresssantare bakgrund, ta fler bilder leta vidare…

Du vill säkert ha ”tur” med dina semesterbilder. Då är det dags att lägga sig i hårdträning! Det första steget är att plåta mycket nu, innan semestern. Ta många bilder och försök komma på varför vissa blev bra.

Ut och plåta, men först bör du kolla upp kameran:

https://svar42.wordpress.com/2013/02/28/snabbkoll-av-kameran/

https://svar42.wordpress.com/2013/04/15/kamerans-grundinstallningar-forklarade/