Förståndshandikappat om Husby

Jag försöker förstå det som händer i Husby och en del andra Stockholmsförorter. Alltså jag förstår att några är väldigt arga — annars bränner man knappast bilar och kastar sten. Jag försöker, men det är lite svårt. Varför bränner ni era grannars bilar?

Så är jag kanske lite förståndshandikappad i det att jag är en medelålders gubbe med akademisk examen boende i hus på landet. Kan man då överhuvud taget förstå? Jag tror det, men man måste anstränga sig och kanske få lite hjälp.

Okej, budskapet om att ni är inihelvete arga har gått fram, men varför? Jag kan gissa på att det handlar om arbetslöshet och ökande klyftor. Gissar gör också journalister och politiker, men de är nog ungefär lika förståndshandikappade som jag, så de berättar sin historia och inte er.

Ni måste själva berätta er historia. Ingen annan kan göra det. När jag säger berätta så menar jag inte nödvändigtvis en massa ord. Gör musik, spela in en film, måla, fotografera, gör en utställning, sätt upp en teaterpjäs, vadsomhelst,  men förklara vad det är som gör er så inihelvete arga! Förklara så att en gubbe som jag kan fatta.

Men det räcker inte med det. Ni vill säkert inte bara att vi ska tycka synd om er och snyfta en smula.  Ni vill att er historia ska sluta bättre än den började. Ni vill ha förändring. Ni måste göra klart och tydligt vad ni vill ändra och hur ni vill ha det. Det kräver en massa snack och möten. Jobbigt men nödvändigt.

Sen måste ni fundera över er strategi. Hur ska ni bära er åt för det ska bli som ni vill? Förmodligen kommer ni då att inse att det är genomkorkat att bränna sina egna grannars bilar och att förstöra det som finns och är någorlunda bra i ert område. Folk blir bara ledsna och förbannade på er och ni smutsar ner ryktet för ert område och alla som bor där. De enda som blir lite glada är Sverigedemokraterna som får argument för sin korkade politik. Att kasta sten på poliser och brandmän är kanske inte heller så jättesmart — det brukar sluta med semester på något trist ställe, om inte annat.

En fördel med att vara gubbe är att man sett samhället förändras. Ibland till det bättre, men också mycket till det sämre. En del bra saker kan jag minnas att jag varit med om att påverka. Det blev kanske inte helt och hållet som vi ville, men det kunde ha blivit mycket sämre om vi inte hade demonstrerat, delat ut flygblad, suttit på möten, skrivit insändare och allt vad vi nu gjorde.

Det jag säger att ni ska göra låter svårt, och det är svårt, men man lär sig under tiden. Trots att jag pluggat en hel del kan jag se tillbaka och konstatera att det viktigaste jag lärt mig har jag nog lärt mig tillsammans med andra i kampen för det jag trott var riktigt och viktigt.

En annan text i liknande anda

https://svar42.wordpress.com/2011/10/17/vi-vill-ha-en-lokal/

Media

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5543599

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5543683

One thought on “Förståndshandikappat om Husby

  1. Pingback: Vem vinner på bränder och stenkastning? | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.