Men varför får man hela bilden skarp om man gör så?

I går pratade vi om hur man bär sig åt för att få hela bilden skarp — om det nu är det du vill. Tidigare har vi ju pratat en hel del om motsatsen, alltså att få suddig bakgrund. Jag gav följande tips:

Hela bilden skarp:

  • Använd vidvinkelobjektiv eller zooma ut
  • Blända ner rätt rejält, kanske bländare 8 eller 11
  • Fokusera på någonting som ligger några meter in i bilden

dsc_9018_nef_shotwell_modified

Men jag gav ingen riktig förklaring. Det där med bränvidden var vi ju redan inne på när vi snackade om suddig bakgrund, så det tror jag du förstår…

Men varför inte blända ner till 22 eller ännu längre om gluggen tillåter det? Det finns två skäl. Det ena heter diffraktion och har en långrandig fysikalisk förklaring, Den korta förklaringen är att ljus uppträder ociviliserat när det passerar väldigt små hål. Kisa kraftigt så ser du vad jag menar! Ibland kan det ändå vara motiverat att blända ner tokmycket, men antagligen får du skärpedjup så det räcker ändå om du har zoomat ut maximalt eller har ett hyfsat vidvinkelobjektiv.

Det andra skälet är att du kan riskera att få en rätt lång exponeringstid och använder du inte stativ är det inte direkt gynnsamt för skärpan — även om du har stativ kan det hända att motivet hinner flytta på sig.

Men varför inte fokusera på någonting långt borta vid horisonten? Normalt brukar jag fokusera på det viktigaste i motivet även på såna här bilder. Skärpedjup är lite relativt, det är alltid skarpast på det du fokuserat på, men om man ställer skärpan på oändligheten hamnar en stor del av skärpedjupet ”bakom oändligheten” och där finns ju inget, i alla fall inget som fastnar på kamerans sensor.

Det finns nåt som heter hyperfokalavstånd och som jag skrivit en hel del om i den gamla fotoskolan och där har jag presenterat både tabeller och ett datorprogram du kan använda för att ta fram egna tabeller. Men har du ett vidvinkelobjektiv, eller zoomar ut max på standardgluggen, lägger fokus på 4 meter och kör på bländare 8 har du skärpa från två meter till oändligheten, det bör vara rätt safe. Förmodligen kan du få skärpa ännu närmare, men då måste du kika i tabellerna…

Kika gärna på de gamla artiklarna…