Byt glugg eller zooma för suddig bakgrund (2)

Som jag tidigare antytt finns det flera faktorer som avgör om man får en suddig bakgrund eller en skarp. PENA reder ut det hela bit för bit.

Igår redde vi ut att det var en fördel att fokusera på någonting nära i bilden. Jag ställer en flaska på bordet och gör ett första försök. Här använder jag mitt nya vidvinkeklobjektiv

dsc_7969.nef_2XZLWW

20mm f/2.8

Okej om jag då testar med ett teleobjektiv i stället. Byter till en femntimillimetersglugg som ju är ett kort tele på de flesta digitala systemkameror.

dsc_7973.nef_S17DWW

50mm f/2.8

Om jag bibehåller fotoavståndet (på ett ungefär) blir det såhär. Väldigt mycket bättre bakgrund, men jag vill ju ha med hela pavan. Jag får backa lite…

dsc_7970.nef_BIILWW

50mm f/2.8 avståndet ökat

Vi ser att bakgrunden blivit lite skarpare för att jag tvingades backa men ändå betydligt suddigare än i den första bilden. Slutsatsen bör vara att det är bra att byta till ett teleobjektiv (eller zooma in) om man är ute efter suddig bakgrund.

Tror du mig inte kan du kolla oskärpecirklarna nedan. De runda är från vidvinkelbilden och de kantiga från telet. Skalan är densamma

dsc_7969.nef_2XZLWW-partdsc_7970.nef_BIILWW-part

Du får märkbart större oskärpecirklar i telebilden jämfört med den som tagits med vidvinkel.

Gör om det här experimentet med dina egna grejor och se hur det funkar. Du behöver inte ha utbytbara objektiv. Det funkar med zoom också.

Fotoskolan återkommer med fler faktorer som har betydelse…

One thought on “Byt glugg eller zooma för suddig bakgrund (2)

  1. Pingback: Suddig bakgrund — nu kan du lära dig | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.