Positiv överraskning i UFRaw

Jag nämnde igår att mitt nya objektiv hade en aning tunnformig distorsion. När jag idag stoppade i några bilder i rawhanteraren UFRaw upptäckte jag små svarta sorgkanter på bilden.

Screenshot from 2013-05-02 18:28:32

Först tänkte jag att det blivit något fel på bilden, eller programmet, men sen såg jag

Screenshot from 2013-05-02 18:34:08

UFRaw halde alldeles automagiskt läst av vilken glugg jag använt och korrigerat för felet. Nedan visar jag testbilden från igår när den passerat UFRaw på vägen.

dsc_7706.nef_NRFXWW

Gimp klarar samma sak efter att jag har lagt till pluginen Lensfun.

 sudo apt-get install gimp-lensfun

Här en bild korrigerad i GIMP

dsc_7649_nef_shotwell_modified

För de flesta bilderna kommer jag knappast att bry mig om den här minimala bildförvrängningen, men visst är det skönt att det finns botemedel de få gånger man stör sig.