Nytt objektiv: Nikon 20mm f/2.8 NIKKOR AF-D

Sedan min normalzoom bröt ihop har min kameraväska kännts lite obalanserad. Tele, makro, porträttglugg och en tjugoåtta, men ingenting åt vidvinkelhållet (En tjugoåtta blir ju med den vanliga sensorn närmast ett normalobjektiv). I går dök den nya gluggen upp.

dscf5878

Objektivet monterat på kameran med UV-filter.

Har kolla runt en massa på nätet både på zoomar och fasta gluggar. En premiss var också att jag tror att nästa kamerahus blir en fullformatare, så gluggar som bara funkar med APS-C känndes mindre intresssanta. Jag ville gärna ha en någorlunda ljusstark glugg.

Till slut föll valet på Nikon 20mm f/2.8 NIKKOR  AF-D. Lite väl dyr som ny, men till slut dök det upp en begagnad nästan överkomligt på Blocket. Det är en fast glugg, alltså zooma får man göra med fötterna. Tror det är bra för mig för då tvingas jag samtidigt leta efter bättre vinklar. Med en fast glugg får man också bra ljusstyrka till rimligare pris och mindre vikt och volym. Ändå hör den här gluggen inte till de extremt lätta. Den känns hyggligt rejält byggd om än inte som sjuttitalsgluggarna helt i metall.

20mm låter som en rätt extrem vidvinkel för oss  som plåtat på film men med med min kamera motsvarar det 32mm vilket är mer måttfull vidvinkel. Mellan en trettifemma och en tjugoåtta.

Jag ska bre ut mig lite om brister och begränsningar, men först några testbilder. Jag har bara skalat de här bilderna till mer webbvänlig storlek, inte skärpt eller fixat något.

dsc_7507 dsc_7621 dsc_7641 dsc_7648 dsc_7660 dsc_7704 dsc_7708 dsc_7771 dsc_7775

Begränsningar

Naturligtvis har alla prylar sina begränsningar, som man får lära sig jobba sig runt — eller acceptera.

En begränsning som inte har nån större betydelse med min kamera är att objektivet saknar autofokusmotor och att alltså autofokusen drivs från kamerahuset. En del konsumentkameror saknar inbyggd motor och då får man ingen autofokus. På min kamera funkar det men brummar lite ansträngt vid närbilder.

Irriterande är att trots att det finns en bländarring på gluggen måste man låsa den på f/22 och sen ställa bländaren på en ratt på kameran. Har samma fenomen på porträttgluggen.

Är solen med i bild får man flares och andra ljusbrytningsfenomen, så extrema motljusbilder ska man nog undvika.

dsc_7542_nef_shotwell_modified

Lägg märke till gröna pluttar

dsc_7561_nef_shotwell_modified

Se lilafärgen på dirigenten

Jag fick vid praktisk fotografering intrycket att objektivet var helt raktecknande, men en viss tunnformig distorsion kan man se. Det vill säga räta linjer buktar ut på mitten som locket på en surströmmingsburk.

dsc_7707_nef_shotwell_modified

Likaså kan man se lite kromatisk aberration, det vill säga att rött och blått bryts lite olika vilket man ser om man delförstorar galet mycket.

dsc_7666_nef_shotwell_modified

Hyperfokalavstånd

En glugg med en sån här bränvidd inbjuder till hyperfokalfokusering. Bifogar en tabell

HYPERF by Urban Anjar
Circle of Confusion: 0.02
Hyperfocal distance at different focal lengths and apertures

f/     |    20     
-------------------------------------------------------------
22     |    0.93     

16     |    1.27     

11     |    1.84     

8      |    2.52     

5.6    |    3.59     

4      |    5.02     

2.8    |    7.16

Kör du exempelvis bländare 8 kan du ställa avståndet på 2.5m och få allt rimligt skarpt mellan 1.25m och oändligheten. Vid bländare 22 kan du fokusera på en meter och få skärpa mellan halvmetern och oändligheten.

Summarum

Jag tror inte att någonting av begränsningarna kommer att påverka mina bilder märkbart. Objektiv är ju till för att ta bilder med och inte till nördiga tester. Misstänker att den här gluggen kommer att sitta på för det mesta, men jag kommer inte att vilja vara utan de andra gluggarna ibland.

dsc_7692_nef_shotwell_modified

Men jag vill inte vara utan mitt teleobjektiv. Katarina Mazetti förstamajtalar i Kalmar,

 

2 thoughts on “Nytt objektiv: Nikon 20mm f/2.8 NIKKOR AF-D

Kommentarer inaktiverade.