Turism och shopping

Svensk handel argumenterar för den växande shoppingturismen, men jag undrar lite. Förr kunde man åka flera tiotal mil för att komma till IKEA eller något annat storvaruhus, men nu finns de nästan överallt.

Kommer man till vilken medelstor stad som helst hittar man HM, Dressman, The Stadium, Clas Ohlsson och alla de andra kedjorna. Lite utanför på nån blåsig slätt hittar man IKEA, Bauhaus, Mediamarkt, Rusta, Jula, Ö&B, Biltema och de andra. Flera av dem med nästan samma prylar av ungefär samma halvtaskiga kvalitet.

dscf5780_modified

Same shit, different town

Alla städer har ungefär samma kedjor, med samma varor till samma priser, så varför skulle man resa någon annanstans?

dsc_4799.105

Samma kedjor överallt

Ska shoppingen funka som en motor för turismen krävs något unikt. Unika varor eller unika priser, förmodligen helst båda. Då måste man lyfta fram den handel som inte är kopplad till någon kedja. Förmodligen måste man också erbjuda en upplevelse som går utöver shoppingen

dscf1630_ändrad

Börjes i Tingsryd – tillhör ingen kedja. Sunkcharmigt fik och unikt sortiment för den hästintresserade. Därutöver har de det mesta. Kanske inte värt en resa, om man inte har häst, men värt ett besök om man har vägarna förbi

dsc_8213_ändrad

Ölandschoklad — superb choklad, men hur tänkte man om läge, hus och miljön runtomkring? Vem vill handla lyx i ett industriområde?

the_glass_factory

Glasriket liksom möbelriket funkar väl i viss mån som shoppingmagneter just därför att man erbjuder unika produkter till unika priser i unika miljöer.

Annars är det kanske snarast så att vi turistar för att se natur och kultur, för att komma bort från vardagen, för sol och bad eller för att festa loss. Är det mysigt att gå en sväng på stan gör vi det — och kommer kanske hem med några kassar. Men det är den mysiga miljön som är turistmagneten.

Mysigt blir det aldrig på konsumtionsåkrarna med deras gigantiska parkeringsplatser — dit åker vi för att handla det vi behöver så snabbt som möjligt.

DSC_0535_ändrad

Adelgatan i Visby med sina medeltida hus och charmiga småbutiker. Här öppnar nog turisterna gärna sina plånböcker.

Sen är det klart att också turister behöver handla mat och dryck, komplettera packningen, kanske köpa något till stugan eller husvagnen, men det är inte därför vi turistar.

Ska man få oss turister att handla något mer än det nödvändigaste måste man bevara eller skapa mysiga miljöer, hålla de stora kedjorna kort och lyfta fram det unika och lokala.

http://www.svenskhandel.se/Fakta–rapporter/Rapporter/Shoppingturism/