I valet och kvalet — subjektivt om objektiv

Förra veckans städrusch gick ut över min normalzoom. Jag skulle trassla loss sladden till dammsugaren och i hastigheten rök ryggan med kameran i golvet. Kameran är av pansarplåt (nära nog) men gluggen, en Nikkor 18-105 med plastbajonett är numera utan plastbajonett.

Nåt straff ska man väl ha för att man handlat för billigt. Man brukar säga att snålheten bedrar visheten.

Frågan är dock vad jag ska ersätta den där gluggen med. Samma igen är uteslutet, så bra var den inte i övrigt heller. Jag vill gärna ha mer ljusstyrka och lite bättre optisk kvalitet.

Till saken hör också att jag har en fast 50mm-glugg som jag är mycket nöjd med. Åt telehållet har jag ett 70-300. Även en åldrig makroglugg finns med i fotoväskan.

dscf5761_modified

28mm är närmast normaloptik och det här exemplaret är 35 år och saknar autofokus.

Det är mer åt vidvinkelhållet min fotoväska gapar tomt. Har visserligen en 28mm, men den har ungefär 35 år på nacken och saknar autofokus. Dessutom är ju en 28 snarare normaloptik på en digitalkamera med APS-C sensor.

Med i kalkylen finns ju att nästa kamerahus antagligen är en fullformatare. Även om jag inte har råd nu faller ju priserna på den kanten och skulle jag lyckas kränga några bilder blir investeringen mer försvarbar. Därför tar det emot att köpa en glugg som inte också funkar på fullformat även om jag inte planerar att byta kamerahus de närmaste åren.

Sen är jag lite kluven runt frågan om fast glugg eller zoom. Zoomar är ju bekväma på sitt sätt, men blir gärna stora, tunga, dyra och klumpiga, i alla fall om man vill ha lite ljusstyrka. Dessutom gillar jag att zooma med fötterna — man blir gärna lite lat med zoom, men med en fast glugg blir det mer självklart att söka vinklar. Kanske en fast 20mm? Väl dyr som ny, men kanske begagnad? Men jag har inte släpt zoomtanken helt heller.

—–

Uppdaterat: 2013-04-27: Fast tjugomillimetersglugg, Nikon 20mm f/2.8D AF, på ingång. Hittade den begagnad på Blocket. Den borde dyka upp i början av veckan. Hoppas jag kommer att trivas med den.