Gör nåt mellan bilderna

Den digitala tekniken tillåter dig att ta massor med bilder och det är bra. Du kan med gott samvete ta hundra bilder eller tusen, men vad hjälper det om alla bilderna är lika trista. Låt det hända något mellan bilderna

Ibland kan du pricka in ögonblicket genom en snabb serietagning. Är det dåligt ljus kanske du ändå lyckas hålla stilla på någon bild om du tar många, men jag måste också erkänna att jag också kommer hem med bilder som jag inte kan skilja från varandra. De är lika ointressanta allihopa.

För att förebygga det gäller det att göra någonting mellan bilderna. Ändra på något! Ibland kan det vara att flytta på sig för att hitta en annan vinkel. Gå närmare, eller kanske längre ifrån. Gå ner på knä eller klättra upp på någonting.

Här har jag ändrat utsnittet genom att vrida på kameran. Ordet utsnitt är kanske lite svårbegripligt. Själv brukar jag tänka mig  det som att jag ur gigantisk bild tagen (i fantasin) med en superextrem vidvinkel skär ut ett antal bilder i mer normalt format.

dsc_6371_nef_shotwell_modified

Cyklarna i cykelstället var väl kanske inte det mest kreativa och inspirerande motivet, men det var vad jag hittade på väg till lunchen. Den första bilden var pang på rödbetan. Motivet mitt i bilden. Det här är kanske inte det bästa receptet på en kreativ bild, men om motivet riskerar att försvinna är det säkrast att börja knäppa där nånstans.

dsc_6372_nef_shotwell_modified

Men vänta, om jag lägger motivet i kanten av bilden, kanske det blir bättre?

dsc_6374_nef_shotwell_modified

Eller kanske cyklarna i den andra kanten och varför inte vrida på kameran? Nu var ju grejen att ta bilderna ur samma vinkel, annars hade det kanske blivit bättre om jag flyttat mig  så jag slapp lyktstolpen.

dsc_6376_nef_shotwell_modified

Några bilder i höjdformat kan det vara bra att få med. Vissa motiv funkar bättre som ”höjdare”. Formatet kallas ”portrait” på utrikiska, och det kan ju vara en ledtråd, medan liggande bilder kallas ”landscape”, men gör gärna tvärt om.

Jag såg en utställning med landskapsbilder i extremt smalt stående format i helgen. Har tyvärr glömt fotografens namn, men bilderna gjorde intryck trots eller kanske på grund av det udda utsnittet.

Ibland styr också användningen om bilden ska vara liggande eller stående. På skärm funkar oftast liggande bilder bättre. Omslagsbilder i tidningar är nästan alltid stående. Vet du inte alldeles säkert hur bilden ska användas är det bra att gardera sig med båda sorterna.

Utsnittet kan du också ändra genom att zooma eller byta objektiv, men den här gången hade jag bara en fast tjugoåtta med mig, ändå fick jag med mig betydligt fler bilder från just den här vinkeln. Det finns hur många möjliga utsnitt som helst!

Läxa: Leta upp ett motiv och en hygglig vinkel och försök ur den vinkeln hitta så många utsnitt som möjligt. Vill du göra uppgiften lite knepigare så använder du ett objektiv med fast bränvidd eller låser fast zoomen med en tejpbit.

One thought on “Gör nåt mellan bilderna

  1. Pingback: En liten repetition i fotoskolan | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.