Lite programmeringsteori

Okej, de program vi pillat med hittills har varit rätt enkla och de har inte gjort något som vi inte kunde göra med en simpel räknedosa i stället. Vi har gjort ett antal moment som datorn har utfört i ordningsföljd, precis i den ordning de står. Man kallar ibland detta för en sekvens och sådana förekommer i alla program, men de flesta programmen innehåller ett par moment till, nämligen iterationer eller loopar där datorn upprepar samma eller nästan samma sak och selektioner eller val, där datorn fattar beslut efter logiska vilkor som finns i programmet.

Sekvens

 1) Diska
 2) Skölja
 3) Torka

Iteration (loop, upprepning)

 Så länge det finns disk i baljan:
     Ta upp en pryl och diska den

Selektion (val)

 Om plånboken innehåller mer än 200kr:
     Ät på restaurang
 Annars:
     Koka nudlar

Jag hoppas du fattar exemplen även om du inte känner dig så hemma i köket…

De flesta normala program innehåller alla de här tre beståndsdelarna och om man å andra sidan behärskar alla de här tre sakerna så kan man programmera nästan vad som helst. Vi kastar oss snabbt över ett sätt att göra iterationer.


Inte orm…

Namnet Python skulle kunna komma från omgivningens omdöme om ens odör efter tre dagars oavbrutet kodande.  Mat, sömn och personlig hygien kan bli starkt eftersatta futiliteter. Men nej, detta är i alla fall inte den officiella förklaringen.

Inte heller har programspråket fått namnet efter något kräldjur, även om Pythonormar är granna djur.

I stället är det ”Monty Pythons flying cirkus” som har har fått låna ut sitt namn. Den uppmärksamme hittar dessutom gott om Montycitat och anspelningar i handböcker och tutorials, så låna gärna hem några gamla monty-rullar för allmänbildningens skull.