Räkna med variabler

Om vi försöker lägga ihop det vi redan kan så kan vi förstås
stoppa in tal i variabler och sedan skapa formler med variablerna.
Sedan låter vi datorn räkna ut resultatet. Vi räknar ut arean
av en rektangel:

 >>> langd = 1.20
 >>> bredd = 2.80
 >>> area = langd * bredd
 >>> print area
 3.36
 >>>

Damma gärna av skolmatten och räkna ut omkretsen. Gå gärna sedan vidare med trianglar, cirklar eller vad ni vill. Kanske ligger det någon gammal formelsamling och skräpar därhemma?

Räknare

En sak som kommer att visa sig nyttig längre fram är en räknare som ökar (eller minskar) värde varje gång man utför just den delen i programmet.

 >>> i = 0
 >>> i = i + 1
 >>> print i
 1
 >>> i = i + 2
 >>> print i
 3
 >>>

Rent matematiskt verkar det här totala nippran, men kom då i håg att likhetstecknet här inte är ett matematiskt likhetstecken utan det bör läsas ut  tilldelas värdet .

Raden i = i + 1 tolkas alltså som att nya i tilldelas värdet av gamla i + 1 . Om gamla i är 0 så får alltså nya i värdet 0 + 1 och det blir ju 1.

Vänj dig vid det här skrivsättet och tänkesättet, för det kommer åter, jag lovar…


Pythons pappa

När det gäller kommersiella program som Windows, Excel eller Photo Shop eller Visual Basic vet man sällan vem som ligger bakom, vem som kommit med idén, vem som drivit på och hållit ihop projektet. Allt döljer sig bakom ett glättat varumärke.

I vår värld av öppna program är det oftast annorlunda. Förgrundsgestalterna tillåts synas. Några av dem blir riktiga kändisar, som Linus Torvalds och Richard M Stallman. Till dessa megastjärnor räknas också Guido van Rossum, Pythons konstruktör, huvudsakliga utvecklare och förvaltare. Som
pythonutvecklare bör du känna till honom.