Hultsfredsfestivalen är död — länge leve Nya Hultsfredsfestivalen!

I går fick jag höra att Hultsfredsfestivalen skulle flytta till — Sigtuna. Det skulle tydligen bli närmare för nollåttorna och därmed mer lönsamt. Nu skriver man att den ska återuppstå — i Hultsfred!

Festivalen drevs länge ideellt av föreningen Rockparty, med obefintligt till måttligt stöd från det omgivande samhället och nästan ständigt knackig ekonomi. Ändå gjorde festivalen det lilla småländska samhället till ett självklart centrum för svensk rock och pop. Stora delar av Hultsfreds näringsliv hade kopplingar till festivalen och dess behov och såväl ett rockarkiv som högskoleutbildningar hamnade i Hultsfred.

Ett gäng bilder från Hultsfred 08. Jag tror en del av dem är tidigare opublicerade. Hjälp mig gärna med namn på folk och band. (Klicka för att se bilderna större!)

För något år sedan tog kommersiella FKP Scorpio över festivalen men har inte riktigt fått det att lyfta ekonomiskt, därav det drastiska steget att flytta festivalen för att förhoppningsvis få biljettförsäljningen att ta fart.

Detta skapar tydligen en öppning för folket kring den ursprungliga festivalen att göra någonting:

– När Scorpio nu är borta öppnas ett fönster, det här är ett otroligt tillfälle. Engagemang och idéer finns, om än inget samlat grepp. Men jag har svårt att se att det skulle vara musiktomt här helgen den 14–15 juni nästa år. Om det så bara blir några band på en scen och 500 åskådare, men något blir det, säger Putte Svensson, grundare till Hultsfredsfestivalen till DN.

Själv är jag egentligen överårig för Hultsfredsfestivalen, men har varit där ett tiotal år ändå, med kompisar, som sällskap åt musikintresserade telningar och de sista åren som frivillig arbetskraft, där jag jobbade med scensäkerhet vid den största scenen, mot mat (nåja?!) och biljett.

Förhoppningsvis går det att få igång något i Hultsfred. Det ser lovande ut.