Inte bara jubel med hallonet

dscf5598_raf_modified

Inhandlade en WiFi-dongel till det lilla hallonpajen idag. Tanken var att den lilla datorn skulle bli ännu mer lättplacerad om man slipper ta hänsyn till vart jag orkar dra en nätverkskabel. Givetvis valde jag en modell som hade fått goda vitsord om att funka bra med Raspberry Pi.

Kopplade in den och fick googla lite efter de rätta kommandona. Är bortskämd av Ubuntu som har grafiska grejor för det här, men efter ett tag kommer jag ihåg rätt väl hur man gjorde förr.

Dongeln hittar mitt nät men hallonet vill inte koppla upp sig. Sätter in dongeln i min stora dator med Ubuntu, men samma visa där om än med mer illustration till klagolåten. Får ett ögonblick för mig att min router, en Linksys WRT54GL, fått fnatt, men ajFånen hittar glatt nät.

Börjar misstänka att jag fått tag på ett måndagsexemplar av den där dongeln eller är det någon som har något tips? Aaaargh!