Våga lita på fotografen?

En av de mer tummade böckerna i min fotobokhylla är Göran Segeholms Fånga bilden. Författaren är också inne på bildens subjektivitet.

fånga-bilden

Inte minst trycker Göran Segeholm på att du när du kommer hem med en serie bilder av exempelvis en föredragrhållare eller en talande politiker förmodligen kommer hem med ett antal helt olika bilder som ger helt olika intryck av personen. På en bild ser han kanke helt galen ut, på nästa ser han ut att sova, på nästa ser han ut att vara arrogant och maktfullkomlig osv.

Göran_Skytte

Göran Skytte i Kastlösa kyrka igår — Här hade jag inte jättemånga exponeringar att välja på. Miljön uppmuntrar liksom inte till att låta kameran rassla för mycket. Den här är den rättvisaste tycker jag.

Den bild du visar ska då spegla vad du verkligen uppfattade på plats. Fotografier kan uppfattas som lösryckta citat och om de inte stämmer överens med helheten är de inte rätt att använda.

I samma kapitel talar Segeholm om efterbehandlingen i datorn. Den redaktionella bilden får utsättas för ”normalt mörkrumsarbete” det vill säga man får göra den mörkare eller ljusare, justera vitbalansen och tonomfånget och beskära. Däremot får man INTE byta en färg mot en annan, inte lägga till något eller ta bort något och inte retuschera bort störande detaljer. 1)

Om den som tittar på bilden inte kan lita på tekniken måste hen kunna lita på fotografen och det medium där bilden publiceras, Det är alltså din och min trovärdighet som sätts på spel.

Ska du köpa en enda fotobok, så bör det nog vara Segeholm. Den kan beställas via FOJO i Kalmar och kostar bara 150:-


1)Här är det väldigt olika regler för olika fotografiska arenor. Press- och naturfotografer brukar ha hårda krav på sig att bilden ska vara äkta. Snackar vi mode- eller reklamfoto är det däremot närmast tjänserfel att inte fixa och trixa med bilden. Och hur vill du ha ditt porträtt? Min erfarenhet är att folk blir glada om man slätar ut rynkor, tar bort finnar, bleker tänder osv.

Jag måste erkänna att jag tagit bort lite damm på den svarta fleccefilten i bilden av boken ovan.

One thought on “Våga lita på fotografen?

  1. Pingback: En liten repetition i fotoskolan | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.