Fler argument för svartvit trend

Är svartvitt det nya svarta frågade jag mig i somras. Nu har jag fått ytterligare ett argument för min förutsägelse om någon sorts renässans för det svartvita.

Jag pekade på ett antal exempel där svartvita bilder använts i offentligheten och även på att en kameratillverkare precis släppt en kamera för bara svartvitt.

Häromdagen skrev den kände fågelfotografen Brutus Östling en bloggpost med rubriken Bryt med färgen!

— Svartvitt renodlar former och strukturer i motiven, skriver Östling, som hellre jobbar med svartvitt direkt i kameran än att göra bilden svartvit i datorn.

— Sedan i höstas har jag allt oftare gått över till svartvitt. Människoporträtt är särskilt tacksamma motiv. Med svartvitt blir jag av med färger som stör, jag får nästan med automatik en renare och enklare bild fortsätter Östling.

dsc_4214_modified

Reflektion II

Vindkraft III

https://svar42.wordpress.com/2012/07/20/ar-svartvitt-det-nya-svarta/

http://brutusbloggar.blogg.se/2013/march/bryt-med-fargen-2.html

