Glöm inte kameran hemma

För att ta bilder behöver du en kamera. Kameran gör ingen nytta om den ligger hemma på hyllan. Den här solnedgången fångade jag på väg hem från jobbet idag. Jag hade inte hunnit hem efter kameran. Förutsättningen för att ta den här bilden var att kameran fanns med hela dagen.

dsc_6162.nef_7RF4SW

Jag tror det här med fotografering handlar väldigt mycket om träning. Visst finns det en del teori att plugga in, men det är inte så märkvärdigt. Det som kräver jobb är att träna sitt bildseende, träna handgreppen med kameran och så vidare.

Det första du får träna på är att bära kamera. Jag hör själv att det låter löjligt, men jag tror inte att jag lämnat bostaden utan kamera mer än en gång sedan i somras. En gång råkade jag glömma kameran hemma när jag skulle köra till affären. Jo, jag hade förstås mobilen med mig, så helt utan var jag förstås inte, men den räknas liksom inte.

Vitsen är förstås att du ska lyckas ta fler bilder och att du ska missa färre tillfällen till bilder. Ibland missar man ändå. Själv missade jag att få bilder på Blondinbella idag på grund av en övernitisk dörrvakt, men man kan inte lyckas jämt. Utan kamera hade jag missat innan jag ens försökt. Jag får träna munlädret lite så går det nog bättre nästa gång.

Som en bieffekt vänjer sig omgivningen vid att du är en sån där som alltid har kamera med sig, och även det underlättar på sikt. De börjar nämligen uppfatta dig som fotograf. Förmodligen innan du själv vant dig vid att kalla dig så. Ett tu tre trillar det in uppdrag. Kanske inte betalda uppdrag, men i alla fall uppdrag.

Själv släpar jag oftast både systemkameran och ett gäng objektiv och en kompaktkamera eftersom jag tycker att de har lite olika användningsområden, men du får förstås själv bestämma hur mycket ”skrot” du ska släpa på och hur ofta. Du nöjer dig kanske till att börja med att ta med kameran på fredagar. Det är emellertid solklart att utan kamera blir det inga bilder.

