Moderaterna och skolan

Moderaterna presenterade i DN ett förslag om vad de vill göra med skolan. I dag svarar några rektorer i samma tidning och menar att (m) förslaget är femtio år gammal skåpmat. Jag ska försöka förklara varför m-förslaget är politiskt briljant även om det kanske inte är det rätta för våra barn och barnbarn.

Blir du lönsam lille vän, Peter Tillberg

Vi som tillhör moderaternas målgrupp — jag räknar mig dit även om jag aldrig röstat på dem — gick i skolan för bra många år sedan, vi trivdes okej, fick hyggliga betyg, gick vidare till universitetet och har haft jobb sedan dess. Det är lätt att vi tror att vi gör våra barn och barnbarn gott genom att reproducera samma system som funkade bra för oss.

Problemet är att samhället idag ser helt annorlunda ut än när vi växte upp och hur det kommer att se ut när dagens förstaklassare går ut i arbetslivet har vi inte en blekaste aning om. Vilka kunskaper och färdigheter som kommer att krävas av dem för att skaffa sig en försörjning och ett hyggligt liv har vi inte en susning om.

Det vi kan vara hyggligt säkra på är att industrisamhällets krav och normer, som gällde när vi gick ut i arbetslivet, kommer att vara totalt passé. De arméer av industriarbetare och ingenjörer som den tiden krävde kanske inte är vad framtiden behöver.

När jag lämnade gymnasiet var jag rätt duktig på att använda en räknesticka. När jag ett år senare kom till universitetet var räknestickan totalt föråldrad och det gällde att snabbt som ögat skaffa sig och lära sig använda en räknedosa.

Utvecklingen har ju inte precis stannat upp sedan dess. Parallellt med den snabba tekniska utvecklingen ser vi allvarliga hot mot klimat och miljö och en större rörlighet, vi jobbar och semestrar på platser som våra geografilärare glömde. Likaså försörjer sig många idag på sådant som våra lärare aldrig skulle kunnat drömma om, se bara på det svenska musikundret.

Jag har inga svar, mer än att vi förmodligen inte kan ge oss in i en okänd framtid bara genom att titta i backspegeln. För oss idag okända begåvningar och intressen kommer att ge framgång då.

http://www.dn.se/debatt/moderaterna-kommer-med-50-ar-gamla-forslag

http://www.dn.se/debatt/moderaterna-vill-infora-betyg-redan-i-arskurs-tre

