Men vad KAN man göra med sin hallonpaj?

En kollega frågar lite otåligt vad man kan göra för balla saker med en hallonpaj. Han må vara förlåten, för han kan redan ls, cd, pwd, sudo, adduser och en hel del mer och har ballare maskiner att köra det på.

Jag googlar på raspberry projects och hittar massor med förslag.

dsc_6010.nef_V0K3RW

Många av projekten rör att koppla Raspberry Pi till teven. Den ska klara av att visa film i HD-kvalitet, kan köra XBMC, är heltyst och lätt att gömma bakom teveskärmen.  Att bygga en internetradio handlade ett annat projekt om. Själv funderar jag mer på att köra teven som en jättestor digital fotoram i så fall, gärna nätverkskopplad till min vanliga dator.

Flera projekt handlar om hallonpajen som server; filserver, torrentserver, webbserver osv. Själv har jag en backupdisk bredvid datorn. Kopplade jag hallonpajen som filserver till backupdisken i stället kunde jag ställa disken på en mer skyddad plats. (Det tråkiga med det vore bara att det vore noll och intet som utmaning, jag har redan ssh igång, så det bör vara bara att plugga i en USB-kabel)

Flera projekt går ut på att bygga in Raspberry Pi i olika saker, det kan vara en bildator, ett arkadspel osv. Det slår mig att den borde kunna bli en bra navigationsdator till båten.

University of Southampton hade kanske det coolaste projektet. De hade kopplat samman 64 Raspberry Pi till en superdator.Jag är sugen på att lära mig lite mer om high performance computing, men 64 noder är nog över min budget för det. Sponsring? Något för Lnu?

Annars har ju Raspberry Pi kommit till för att några universitetslärare i Cambridge surnat till på att studenterna numera kommer till universitetet med så dålig förförståelse när det gäller datorer, operativsystem och programmering. (Här klagar vi mer på att de inte kan sidnumrering i Word och inte klarar av att använda formatmallar.) Å andra sidan kunde jag inte ett skvatt om datorer när jag kom till universitetet. Det närmaste jag kommit var att lära mig att räkna med binära tal, och just den grejen klarar ju datorerna rätt bra själva.

 

 

