Vad har man då sin hallonpaj till?

Har du följt bloggen de senaste dagarna, så har du hört att jag skaffat en hallonpaj…

dscf4976_raf_shotwell_modified

Alltså, jag menar Raspberry Pi, som är en pytteliten dator…

dsc_5777_nef_shotwell_modified

— Ja, men vad ska du ha den till?

Ja, jag har ju bara haft den några dagar, så jag vet inte var den hamnar i slutändan. Kanske förvandlar jag teven till en digital fotoram eller också blir det en backupserver för mina bilder, eller kanske något helt annat, men först ska jag bekanta mig med den.

dscf5014_raf_shotwell_modified

Jag har ju kört Linux mer än ett decennium, men de senaste åren har jag nästan bara kört Ubuntu, men även om Raspbian och Ubuntu har gemensamma rötter i Debian är de väldigt olika.

Medan Ubuntu är väldigt elegant och gott och väl kan hävda sig mot Windows 7 eller Mac OS X när det gäller design och användarvänlighet är Raspbian lite rå. Man får ju snåla på ”lull-lull” för att det ska bli lite fart på en såpass klen dator.

dscf5022_raf_shotwell_modified

Medan Ubuntu kommar fullsmockad med verktyg för vanliga användare, mailprogram, webbläsare, musikprogram, ordbehandlare, kalkyl- och presentationsprogram kommer Raspbian med programspråk och utvecklingsverktyg.

Raspberry Pi är alltså inget alternativ för den vanliga användaren som behöver en billig dator för vanligt hemma- eller kontorsbruk. Den är en teknisk leksak och ett pedagogiskt verktyg för att lära sig IT från grunden och  den kan vara ett bra byggblock i händerna på den tekniskt intresserade.

Nu kommer jag kanske inte att sitta så mycket vid själva datorn. Jag har satt upp ssh så att jag kan fjärrstyra den från min vanliga dator.

Screenshot from 2013-02-07 18:39:22

Även filerna kommer jag lätt åt den vägen.

Screenshot from 2013-02-07 17:53:26

Åren med Ubuntu har gjort mig lite förslappad. Det mesta funkar direkt och då lär man sig inte så mycket och det finns sällan något riktigt bra skäl att använda terminalen.

Det kan med andra ord vara läge att börja med att repetera och fördjupa hur det var man umgås med en dator på riktigt, alltså via tangentbordet.

