Hallonpaj ska få fart på kreativiteten!

Fler och fler har dator, internetanslutning, smartphone och surfplatta, men samtidigt gapar platserna tomma på många IT-utbildningar.

— Hur väcker man intresset för datorer som teknik. Att programmera, bygga, uppfinna? Jag menar för de flesta av oss räcker det kanske att kunna skriva i Word, Googla och hänga på Facebook, men vem bygger morgondagens ordbehandlare och vem skapar framtidens efterföljare till Facebook och Google? Någonting i den vägen tänkte Eben Upton och hans kolleger vid  University of Cambridges datorlabb och började utveckla Raspberry Pi.

800px-RaspberryPi

Bildkälla: Wikipedia

Raspberry Pi är en dator som kostar några hundringar och är stor som ett kreditkort. Målgruppen är framför allt barn och skolor, men många vuxna har också börjat experimentera med den pyttelilla datorn och det har resulterat i många fantasifulla projekt.

Nu har också jag lagt en beställning på en. Jag har en lång mental lista på saker jag vill prova att göra med den. Om tid och ork räcker till lär ett och annat dyka upp i bloggen.

3 thoughts on “Hallonpaj ska få fart på kreativiteten!

  1. Jag beställde min på Misco. Beställde en låda och laddare där också. Fick sen reda på att Netonnet hade dem hemma och då hade jag kunnat handla över disk direkt eftersom de har butik i stan. Sladd och SD-kort (tomt) hittade jag på Kjell & Co. Hade säkert kunnat beställa dem också på samma ställe, men var tvungen att rota lite i sladdlådan och fotoväskan först. Har du tips på andra inköpsställen?

  2. Jag la precis min beställning på Mätteknik för alla http://www.m.nu. Jag köpte hela kittet med hallonpaj, låda, SD-kort, laddare och HDMI-kabel.
    Jag satsar på att köra XBMC och ersätta en gammal bärbar som har det uppdraget idag.
    Men vi får se. Jag blir så sugen på andra projekt när jag surfar runt och läser vad andra gör med sin hallonpaj. 🙂

Kommentarer inaktiverade.