Budgetfoto från IKEA

Fotoprylar är ofta skitdyra. Ibland är det svårt att komma undan, men då och då kan vanliga vardagsgrejor hjälpa dig att ta bilder av nästan proffsklass. Här några favoriter i repris:

De här grejorna kommer nog inte för all framtid att avhålla mig från att skaffa riktiga studioblixtar, men jag har i alla fall kunnat skjuta fram beslutet och investeringen tills jag hunnit skaffa mig en aning erfarenhet av ljussättning.

FOTO som fotoljus

Studioljus för femtionio kronor

Tokbilligt IKEA-hack låter dig fota natur och trädgard inomhus

Skaffa också några limklämmor från byggvaruhuset, en rulle gaffatejp och några billiga flecce-filtar. Framför allt min svarta flecce-filt har visat sig oumbärlig som underlag och bakgrund.

Som ni ser handlar det mesta om ljus. Här har proffsen enligt min mening det största försprånget, om man bortser från sånt som begåvning, utbildning och erfarenhet.

