Det går att hata man utan att vara manshatare!

Hon och han är två utmärkta ord. Numera verkar också hen rätt etablerat för de fall då könet är okänt. En person som ännu inte är anställd, en pristagare som ännu inte är avslöjad och ett ofött barn är en hen. När sen barnet är fött, anställningspapperna är påskrivna eller priset är utdelat är det oftast solklart att det är en han eller en hon. Men hur är det med man?

Ordet man har också kritiserats utifrån feministiskt perspektiv. Nu syftar jag förstås inte på ordet man i betydelsen människa av hankön och inte heller lejonens hårbeklädnad, utan det mer luddiga man, som ibland betyder jag, ibland vi eller du. Själv kan jag tycka att ordet man i den där luddiga betydelsen är av ondo även utan att tillgripa det minsta lilla feministargument. Nu tror de som sett rubriken att jag sätter likhetstecken mellan feminism med manshatande. Det gör jag förstås inte, men visst var det en bra rubrik.

man

Oftast avslöjar ordet en språklig slapphet ”asså, man har ju varit med om ett och annat”. Här kan ordet lätt bytas mot ett ”jag” och meningen blir genast lite mer distinkt.

I andra meningar syftar man på något annat ”man anser att den gamla sortens klister på frimärkena var bättre”. Här är kanske man en ordförande i en frimärksklubb och möjligen också de medlemmar hen talar för.

Någon gång betyder det du: ”Man ska gå till höger på trottoaren!” Den som tanklöst vinglar runt på vänsterkanten fäller säkert ändå aldrig ett sådant yttrande.

Ibland används man i en billig retorik där talare eller skribenter försöker att antyda att deras högst personliga uppfattning är något slags allmän mening eller rent av vetenskapliga fakta: ”Man måste anse att negerboll är ett etablerat namn på ett bakverk”. Vem måste det? Varför? Och även om… är det acceptabelt med vad vi vet idag?

Nu har jag säkert syndat många gånger. Man är praktiskt just för att det är slappt, men jag ska försöka skärpa mig. Var tvungen att tvätta bort ett sånt där slapp-man från den här texten också, kanske har jag missat nåt?

Sen missade jag förstås en betydelse av man. Vi har ju kommandot man i Mac, Linux och andra unix-operativ. Det kommandot trollar fram den utomordentliga och ovärderliga manualen, alltså handboken, utan vilken en dator är om inte oanvändbar så i alla fall gravt funktionshindrad.

2 thoughts on “Det går att hata man utan att vara manshatare!

  1. Varför talas det inte om två stora jämställdhetsproblem? Män lever i genomsnitt ett kortare liv än kvinnor. Dessutom tar dubbelt så många män livet av sig än kvinnor. Men feministerna är tysssta. Varför?

    Ps. Feminism innebär att byta ut patriarkat mot matriarkat. Man tar även över det som man klagat på hos männen men gör det nu till sitt eget och vips så är det helt OK. För det är ju kvinnor bakom. Ds.

  2. Delvis ligger nog den där livslängdsstatistiken i gamla synder när det gäller arbetsmiljö. Asbest, bekämpningsmedel och all möjlig annan skit som folk tvingats jobba med utan skydd. Sånt kommer ifatt decennier senare. Mycket har blivit bättre även om en hel del återstår att göra.

    Delvis ligger det nog i en manlig kultur. Män tar större risker. Kör fortare, super mer, begår mer våldsbrott, glömmer flytvästen, äter skräpmat och allt vad det nu kan vara. Det är knappast feministernas fel, möjligen ligger det lite i våra hormoner, men mest är det nog dumheter som män lär män.

    Kanske är det detsamma med självmordsstatistiken. Kvinnor är kanske mer benägna att söka professionell hjälp eller att snacka med en vänninna när de mår dåligt. Här har vi något att lära.

    Robert, kan du länka till en enda respekterad feminist som eftersträvar matriarkat. De jag hört och läst vill ha jämställdhet. Lika lön för lika jobb, delad makt i politiska församlingar och bolagsstyrelser osv och jag ser inget ont i det.

    Kanske är själva ordet feminism lite missledande, för det låter onekligen åt matriarkathållet, men det är så etablerat så vi får nog acceptera det och lära oss vad det betyder för verkliga feminister i stället.

    Hälsningar
    Urban

Kommentarer inaktiverade.