Planerade bilder

Jag har upptäckt att mitt beteende som fotograf har ändrats under det gångna året. Ända sedan tonåren har jag släpat med mig en kameran när det hänt nåt, men nu är det något nytt. Kameran är med också en vanlig sketen tisdag, men framför allt tar jag fler planerade bilder.

Graden av planering kan för all del variera, men jag vill skilja mellan bilder som jag tar av en slump, för att jag råkar vara på plats, och bilder som tillkommit för att jag gjort något aktivt, åkt till ett speciellt ställe för att plåta, övertalat folk att vara med på bild, skaffat något för att det ska plåtas, arrangerat, byggt och möblerat osv.

dsc_1743

Uppdrag: Capellagårdens vänner

Det ligger nog flera saker bakom det här. Under året har jag haft flera uppdrag, visserligen obetalda, men folk har bett mig ta porträtt, pryl- och reportagebilder. En del bilder har behövts till bloggen och till ett par bildinriktade facebookgrupper jag är med i och sånt sporrar. Dessutom har jag pluggat digital fotografi på universitetet och det har inneburit att ett antal fotografiska produktioner som skulle fram, men däremellan har jag givit mig själv uppdrag.

dsc_4453

Uppdrag: Capellagården

Att ta bilder planerat blir rätt annorlunda. Antagligen har du en eller flera bildidéer i huvudet redan innan du kommer till platsen. Du har tänkt över vilken utrustning du kommer att behöva — och vilken du kan behöva ha i reserv om förhållandena inte är som du väntat dig eller om något går sönder.

Uppdrag: Linnéuniversitetet

Agerandet på plats blir också annorlunda när du primärt är där för att få med dig bilder hem. När mediaprofiler frågar vilken tidning man jobbar för har man kommit nån vart med själva rollen.

dsc_7002

Uppdrag: Eget

Vid flera produktioner har jag varit på plats flera gånger, först för att rekognsera och ibland sen flera gånger till beroende på att vädrets makter inte varit med mig. Det har också hänt mig att jag besökt locations som jag fått förkasta för att min bildidé inte gick att förverkliga just där.

forward2-urban_anjar-small

Uppdrag: Digital fotografi

Nu är det för all del olika grader när det gäller planering. När det gäller många av de konst- mode- och reklambilder vi ser ligger det väldigt mycket tid och ett avancerat lagarbete bakom. Själva ”knäppandet” är en bråkdel av jobbet. Vi gjorde en sån produktion på kursen och det var många moment och många möten från bildidé tills att bilderna var klara och redigerade.

jossan 4

Uppdrag: Digital fotografi (gruppuppgift)

Naturligtvis kommer jag även i fortsättningen ta slumpbilder och passa på att plåta där jag ändå är, men det planerade plåtandet har nog kommit för att stanna.

