Bra rutet av Katarina Mazetti i ICAKuriren

Bra rutet av Katarina Mazetti i ICAKuriren även om det mesta sagts tidigare, bland annat här på PENA. Att kommentarsfältsslödder inte kan hålla fingrarna i styr är sin sak. En del borde inte få ha internetaccess, i alla fall inte med skrivrättigheter.

skriv

Lämpliga skrivdon för kommentarfältsslödder

Det där med folkmusik och folkdräkter har jag skrivit om här

Luciatraditionen har Maja Hagerman skrivit om i DN och jag kommenterat här

Vad gäller skåningarnas svenskhet har jag varit inne på det här

Mazetti skriver att det statisktisk sett är svårt att hitta en person med svenska rötter tre generationer bakåt i tiden. Jag tror jag råkar ha det, men mina barn är åttondelsdanskar eller nåt. Nåväl ingendera är varken något att skryta över eller skämmas för, det bara är.

Själv hör jag till den generationen som är uppfödd på kokt fisk och sås och potatis eller kokt kött och sås och potatis. Ärtsoppa på torsdagar stod för variationen — varje vecka. Måste säga att jag uppskattar spagetti, pizza, ris, tacos, gyros, hamburgare, sallad med fetaost, vitlök, chili, wok, sushi, grovt rågbröd och annat som vi lärt oss på senare tid, genom invandring, turism och handel.

Och förresten är väl en ”ursvensk” rätt som kåldolmar. Det var väl Karl XII och hans män som lärt sig äta vinbladsdolmar i Turkiet och som anpassade rätten till svensk råvarutillgång.

Katarina Mazetti: Svårt att finna en riktig svensk

