Zoomar du ut eller in?

Fotospråket är alltid så inte lättbegripligt och även om man tror att man fattar vad som menas kanske den man snackar om menar tvärt om. Det viktiga är inte vad som är ”rätt” eller ”fel” utan att man begriper vad den andre menade.

Som det här med att zooma. De flesta objektiven nuförtiden har variabel bränvidd, zoom. Kitobjektiven som brukar följa med systemkameror och zoomarna som sitter på de flesta kompaktkameror brukar kunna vara både rätt kraftig vidvinkel och kort teleobjektiv och allt däremellan.

När du tar upp kameran ur väskan står zoomen antagligen i vidvinkelläge och du får med hela torget.

dsc_4598.nef_VXMWPW

Vill du så rikta in uppmärksamheten på en detalj väljer du att zooma in. den.

dsc_4599.nef_MHL3PW

Det vill säga det är så jag vant mig vid att säga, eftersom det känns som om jag och kameran glider in närmare den här detaljen. Jag har märkt att andra säger att de zoomar ut i stället, och det är klart bränvidden ökar och objektivet blir längre, så det finns ett visst fog för att säga på det viset också.

Vill man sen gå tillbaka till helheten säger jag att jag zoomar ut, men andra skulle säga att de zoomar in.

dsc_4593.nef_9R93PW

Nåväl, det viktiga är inte vad man kallar saker utan att man förstår varandra… Jag kommer att återkomma med fler fotoord som kan vara knepiga.

Vad menar du är att zooma in?

One thought on “Zoomar du ut eller in?

  1. Stå på dig Urban! Att säga att man zoomar ut när man kommer närmare motivet låter lika dumt som när en del säger att de ”stänger på TVn”, det faller liksom på eget grepp. Frågade just min dotter som går tredje året på media med inriktning mot foto och hon bara skakade på huvudet åt detta uttryck.

Kommentarer inaktiverade.