Julen inte som förr, men det har den aldrig varit

juleljus

Så var det jul igen. Här är det en riktigt vit jul, det kom en decimeter nysnö inatt. Ändå är julen inte som förr, men det har den aldrig varit. Varje jul är unik.

Det faktum att Disney har redigerat i Kalle Anka är en skitsak i sammanhanget om man jämför med hur julen förändrades vid nittonhundratalets början, i alla fall om man får tro historikern Oskar Sjöström, som skriver i dagens DN. Vilka leker numera ”Myssla sko”, ”Tämja stutar”, ”Torka malt” eller ”Spänna kyrka”?  Och vart tog ”Julspöket” och ”Julgoppan” vägen?

Tomten, luciatåget och till och med Jesusbarnet är relativa nykomlingar i jultrditionen har jag förstått.

Förresten, Kalle Anka är det väl bara vi gamla gubbar som tittar på nuförtiden? Dagens ungar ser ju tecknat så mycket de vill, nu finns ju fler än en tevekanal och dessutom DVD-skivor och allt vad det heter, så varför sitta och titta på obegripliga trailers ur långfilmer?

Nej, men det är ju Robin Hood, jag vill ha! Ja, men köp då hela långfilmen på DVD och inför den i din jultradition!

På tal om Robin Hood hoppas jag inte de har klippt i Karl-Bertil Jonsson, även om hans budskap inte riktigt är i linje med den sittande regeringens. De verkar mer inriktade på att ta från de fattiga och ge till de  rika

Nǻväl, traditioner förändras hela tiden, det har de säkert alltid gjort, likaså är de olika i olika hem och olika landsändar. Själv åt jag aldrig grönkål i min barndoms jular, men efter att ha gift mig med en halländska har jag lärt mig uppskatta den traditionen, å andra sidan har jag tagit med mig traditionen att ha en fårbog jämte skinkan på julbordet, oklart var mina föräldrar snappat upp den seden.

God och varierad Jul på er!

http://www.dn.se/debatt/gamla-julen-slogs-i-spillror-redan-for-hundra-ar-sedan

One thought on “Julen inte som förr, men det har den aldrig varit

  1. Pingback: Regeringen flörtar med SD – Unga, arga, lågutbildade män « Nemokrati

Kommentarer inaktiverade.