PK-maffian — här är vi!

Det gnölas över PK-maffian, som förstör våra fina traditioner och lägger sig i. Kanske är det dags för denna maffia att träda fram och förklara sig.

Först då det där ordet PK, politiskt korrekt. Närmast kan det väl översättas med att vilja vara schysst och medmänsklig. Att sträva efter en värld som är någorlunda rimlig och vettig för alla som bor här och kanske också ta hänsyn till miljön och våra barn och barnbarn. Vem vill inte vara schysst och medmänsklig? Frågan är bara hur?

Sen kommer då ordet maffia. Det för tankarna till att det skulle finnas en central ledning och ett sätt att vara PK, alltså schysst och medmänsklig. Så är det förstås inte. Det finns tusen olika åsikter och en pågående diskussion. Alla vi som vill vara schyssta och medmänskliga är ”PK-maffian” och vi är stolta över det, men sällan överens om detaljerna.

Under hösten har det diskuterats bilder, filmer och serier och det är i sig ett jättesvårt område och det finns många olika sätt att tolka en bild.  Jag har försökt att tränga in i det området under hösten och kan intyga att det är minst lika knepigt som kemisk jämviktslära eller matematisk analys och betydligt mer knepigt än att lära sig programmera en dator eller begripa sig på boolesk algebra.

Urban_anjar-unlandscape1-small

Vad betyder en bild?

När Disney såg en rasistisk och stereotyp filmsnutt av en svart flicka eller snarare flickdocka och tog fram saxen, ser jag en svart motsvarighet till Pippi Långstrump. En tuff tjej som vet sitt värde. Kanske beror detta på att jag fortfarande inte har fattat något av bildanalys, för man kunde ju misstänka att ett företag som Disney borde ha rätt god kompetens på området. Nåväl, Disney och jag är överens om att göra jultraditionerna så schyssta och medmänskliga som möjligt, men vi är inte helt överens om vägen.

Ungefär detsamma var det nog med Lilla Hjärtat kan jag tro. Tecknaren och författaren försökte, om jag förstått saken rätt, göra en schysst och medmänsklig bok om att man kan ha kul tillsammans oavsett hudfärg, men andra tolkade just Lilla Hjärtat som en stereotyp rasistisk bild. Jag har inte sett boken så jag ska inte argumentera vidare, mer än att konstatera att det inte finns en väg att vara PK utan att det är en ständigt pågående diskussion och måste få vara det.

Ämnet pepparkakor har jag redan varit inne på och ska inte trötta er med upprepningar.

Även om vi är överens om viljan att vara schysst och medmänsklig finns det långtifrån bara ett sätt att se på saker ens när det gäller bilder, filmer och serier. Vidgar vi sedan schystheten till miljön, klimatet hur man ska prioritera snöplogningen för att minska olyckor eller vad det nu kan vara, finns det ännu mer att fundera över.

Vi måste acceptera att världen är komplicerad och att det finns saker som kan diskuteras och ifrågasättas även när viljan är god. Det vi ska vara misstänksamma mot är när någon försöker tuta i oss att allt är enkelt eller att det finns en syndabock.

Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , , , , ,

2 thoughts on “PK-maffian — här är vi!

    • Picaninny-figuren har, eller hade i alla fall inte innan den här hösten, ingen speciell laddning sedd med svenska ögon. Sedd i en amerikansk kontext har den tydligen en förskräcklig historia däremot… Sa jag kanske att det här med bilder och bildanalys är komplicerat. Ta Disneys figurer så är vi säkert miljoner svenska tevetittare som inte tänkt en rasistisk tanke under Kalle Anka, men som fått hicka av naziflaggorna i Karl-Bertil Jonsson. Nu vill väl ingen se några nazistiska undertoner i Karl-Bertil ändå, med tanke på vem som gjort den och i vilken tid. Disney på trettitalet som avsändare kan då vara lite mer skumt…

      Om du orkar läsa mer på min blogg ser du att jag är långt från SD. Däremot kan din debattstil vara kontraproduktiv. Risken är stor att mer osäkra debattörer resonerar ungefär: ”Men jag tycker X. Om det är SD att tycka X, så är jag väl SD då. Vi vill ju ha färre SD och inte fler, eller hur?

Kommentarer inaktiverade.