Kassettskatt — nu har de otur när de tänker

Menar de att Carola ska få betalt för att jag säkerhetskopierar mina bilder, som jag själv tagit och äger upphovsrätten till? Jag har inte en låt med henne, varken på CD, som mp3 eller i någon annan form och utan original kan det inte bli några kopior, men som upphovsman tvingas jag betala kassettskatt. De som tror att det här gynnar kulturen tror fel. Snarare blir det en sorts omvänd Robin Hood-grej. Att ta från de fattiga och ge till de rika

Vi har en upphovsrätt som enkelt uttryckt ska ge den som skapat ett verk pröjs för sitt arbete. Så långt finns det inte så mycker att erinra. Jag fotograferar till exempel rätt mycket. Jag äger alltså upphovsrätten till mina bilder. Det borde ligga i mitt intresse att tycka att det här är en bra idé och det gör jag nog också.

Min bild, jag äger upphovsrätten men Carola får degen

Nu kommer emellertid haken. För att ge upphovsmännen pröjs har man beslutat att införa en så kallad kassettskatt. Nu är det för all del inte så stor försäljning av kassettband längre utan man tänker beskatta hårddiskar och USB-minnen. Detta för att ta betalt för så kallad privatkopiering av upphovsrättsskyddat material och pengarna ska gå till upphovsmännen.

Jag privatkopierar dagligen upphovsrättsskyddat material, nämligen mina egna bilder från datorns interna hårddisk till en extern hårddisk. Men vänta nu! Det var ingen som sa att jag skulle få betalt för mina bilder, däremot ska jag betala för att jag privatkopierar material som jag själv äger upphovsrätten till.

Följden av det hela blir alltså att Carola ska få betalt för att jag kopierar mina bilder, som jag själv äger upphovsrätten till? Jag har inte en låt med henne, varken på CD, som mp3 eller i någon annan form och utan original kan det inte bli några kopior.

Nu är det inte bara fotografer som måste säkerhetskopiera sina verk. Det gäller förstås filmare, musiker, författare, programutvecklare, forskare,  journalister,  uppfinnare och många andra. De behöver alltså kopiera verk som de själva äger upphovsrätten till.

Nu börjar för all del USB-minnen och externa hårddiskar gå samma väg som kassettbanden. Vi använder mer och mer molntjänster, som Dropbox för att lagra våra data och nu börjar det lobbas om ”kassettskatt” också på molntjänster. Det är förstås minst lika snurrigt förutom att det lär bli juridiskt svårhanterligt eftersom molntjänsterna ofta har sina servrar placerade utomlands, kanske rent av i flera olika länder. Vitsen med ”molnet” är att du inte behöver veta eller bry dig om var olika resurser finns.

Jag är inte motståndare till att betala kultur över skattsedeln, tvärt om, och Carola är väl också något slags kultur, kan man tycka. Men varför man just ska straffbeskatta andra upphovsrättsinnehavare  är väldigt svårt att inse. De som tror att det här gynnar kulturen tror fel. Snarare blir det en sorts omvänd Robin Hood-grej. Att ta från de fattiga och ge till de rika, att ta från de fattiga och ge till de rika, att ta från de fattiga och ge till de rika. Kan man åtminstone få välja att skicka pengarna till nån artist man gillar och lyssnar på?

3 thoughts on “Kassettskatt — nu har de otur när de tänker

  1. Kultur och kassettskatten gäller endast TV och radio. Enligt Copyswedes, egna hemsida så får tex carola bara för sina uppträdanden i tv, från dem.

    Det är en del av kritiken att du ”måste” jobba med radio eller tv för att kunna få någon ersättning alls. från deras hemsida:

    ”Den övervägande delen av ljudkopieringen består av musik och den fördelas till de enskilda rättighetshavarna av STIM, SAMI och IFPI.
    Copyswede sköter fördelningen av ersättningen för tv-program till upphovsmän och utövande konstnärer och Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) ansvarar för fördelningen till producenterna.”

    Så tex Carola får det hon hade innan och inget mer om hon inte ansöker om de gånger hon varit i tv…Och vi som håller på med bilder får inget..

  2. Jag har pratat med Tanja Jalamo på CopySwede och framfört synpunkter om egenproducerat material. När jag gjorde detta fanns privatpersonen inte i åtanke. Man är ju knappast unik som filmar/fotar mycket – och alla är inte registrerade fotografer. Krävs detta för att få ett intyg om at få avgiften återbetalad/avdragen så kommer jag gå den vägen för mig ska de inte få en krona av.

    Mina flygfilmer är mina – ingen annans, ingen annan ska få inkomster för mitt filmade matierial. Jag betalar redan tillräckligt mycket avgifter för att få hålla på med min hobby

    Tillstånd med avgifter/engångsavgifter/ansökningsavgifter
    Säksam – publicera bilder från luften
    Transportsryrelsen – UAV/UAS (obemannade farkoster)
    Post och Telestyrelsen – videolänkar (HAM)
    Strålsäkerhetsmyndigheten – användning av laser (vid nattflyg)

    och nu Copyskit.se…löpande kostnader i form av lagringsmedia…

    //Niclas Ö

Kommentarer inaktiverade.