Reklam som nyhet och nöje

När reklaminslagen kommer i mitt i långfilmen passar vi på att koka kaffe, uträtta naturbehov eller att hälla upp en ny öl. Jag kan tycka att det är ett naturligt beteende. Vi vill inte få filmupplevelsen onödigt störd och kanske är vi rädda om våra fattiga sekiner och vill undvika att påverkas till onödig konsumtion.

Rotten apple

Hur många skulle frivilligt sitta och lyssna på Kamprad när han presenterar nyheterna i nästa IKEA-katalog? Skulle vi andäktigt vänta på att få se nästa Volvo eller nästa kollektion brallor från Dressmann? Men det är någon slags skillnad på företag och företag, konsumtion och konsumtion.

När Apple presenterar nya datorer och elektronikprylar sitter tusentals (miljontals?) tekniknördar runt om i världen och tittar på live-utsändningar från showen. Dessförinnan har man spekulerat i vad som skall komma och efteråt twittrar man om överraskningar och besvikelser och fortsätter spå framtiden i kaffesump.

Själv är jag säker på att de vanliga IT-nördsajterna kommer att ha samlat ihop den viktigaste informationen senast i morgon bitti och att de då också försökt göra en journalistisk bearbetning. Jag behöver inte titta på reklamjippot live.

Nya prylar från Apple är ofta både fiffiga och snygga, men de är inte gudomliga uppenbarelser. Apple är ett kommersiellt företag som bygger grejor och kränger dem för att ge sina aktieägare maximal vinst på insatt kapital — inte något slags folkrörelse eller religiös väckelse.

Apple är inte heller den enda som kan frälsa oss ur den småtråkiga och virusbesmittade windows-världen. Häromdagen släpptes exempelvis Ubuntu 12.10, som förvandlar vilken PC som helst till en pigg, fräck och virusfri dator, som lätt tävlar både om utseende och användarvänlighet med Mac OS.

Annonser