Stealth

Stora fotoväskor är bra ibland. De ger en tydlighet i att man har kamera med sig och kommit för att fotografera, men de är också obekväma att bära på och ger en signal om att man bär på dyrbar och stöldbegärlig utrustning.

En ryggsäck är bekvämare att bära och ser den ut som Fjällrävens Kånken signalerar den att man bär på skolböcker eller kanske en kaffetermos och ett par mackor till skogsutflykten. Nåväl, mer modemedvetna kolleger menar att Kånken på gamla dar blivit lite trendig, men det förändrar inte saken, det är en vanlig standardryggsäck som bärs av dagisungar, skolbarn, studenter och skogsmullar i alla åldrar.

Men Kånken kan rymma hyfsat mycket fotoprylar och med Kånken Photo Insert ska man kunna hålla prylarna hyfsat skyddade och åtskilda. Det verkar som om Fjällräven sålt slut på insatserna, men Naturkompaniet hade den på lager och kunde skicka. Jag beställde i förra veckan och kunde hämta på ICA idag.

Insatsen kom inrullad i en ganska liten ”korv” och  det var inte helt självförklarande hur man skulle montera den i ryggsäcken. Fjällräven borde kosta på sig en liten bruksanvisning! Lär man av IKEA behöver den inte översättas utan man kan använda bildspråk. Jag fick ett par remmar över, som jag inte lyckats lista ut hur de var tänkta att användas.

Ulv i fårakläder

Insatsen rymmer exempelvis en hyfsat fullvuxen systemkamera utan batterigrepp men med monterad zoom, en telezoom, ett mindre fast objektiv och en blixt. Dessutom bör man kunna trycka i en putsduk och lite andra småprylar efter behov.

Spontant känns mellanväggarna lite klena och prylarna tenderar att hänga ner sig lite inne i ryggsäcken. Utrustningen verkar skyddas hyfsat från alla håll utom den sidan där ryggsäcken öppnas. Där är det bara tunt tyg. Förmodligen inget problem när man bär säcken, men se upp med hur du stuvar i bilen eller på tåget!

Hur bra det här fungerar i praktiken återstår att se när jag fått tillfälle att släpa runt på grejorna ett tag. Men när nu ryggsäcken är full med fotogrejor, var ska jag lägga kursböckerna och datorn?

Uppdaterat: [2013-04-27] Jag använder den dagligen, men egentligen är inredningen alldeles för klen. Säckar ihop av kamerans tyngd. Nu har jag inte den lättaste kameran det må erkännas; D300s med batterigrepp. Om den ska anklagas för att min zoom gick sönder kan diskuteras, men plastbajonetten knäcktes med kameran i kånken, när ryggan voltade ner från en fåtölj.