Ett dimmigt virrvarr i kolan

Det har blivit lite glest mellan inläggen ett tag. Det beror inte på att jag har lagt kameran på hyllan eller att jag inte har några åsikter kvar. Plåtar gör jag nästan varenda dag och det brukar dyka upp bilder på facebookgrupperna En bild om dagen och Dagens fototema.

Annars har jag gått och blivit student. Jag försöker ta akademiska poäng i Digital fotografi http://lnu.se/utbildning/kurser/1MP167. Jag inbillade mig ett tag att det skulle vara en ”kakbit”. Jag menar det där med bländare, slutartider, ISO, brännvidder och skärpedjup kan jag som ett rinnande vatten, det vet i alla fall du som är en trogen läsare.

Efter lite bläddrande i kurslitteraturen inser jag att det är en väldig massa jag inte kan också, som metonymisk, synekdoke, syntagm, direktiva bilder, iscensättningar, diskursiv praktik, arketyper och kontext… Just nu är det mest ett dimmigt virrvarr i kolan.

Mest ett dimmigt virrvarr i kolan…

Jag som bara plåtat och fixat med bilder på känsla vet plötsligt inte vad jag plåtar. Kompisen Monica ställde upp som modell för veckans porträttuppgift. Och nu har jag efter mycket vånda fem bilder liggande på ett USB-minne, men är det Monica de föreställer eller är det något annat? Är det någon djup symbolik eller undermening jag missat? Nåväl efter femtielva omgörningar från RAW-filerna känns det i alla fall som att det borde ha en hyfsad chans att bli godkänt.

Men jag får väl ha lite tålamod. Tids nog ska det väl gå att banka om frågetecknen till utropstecken.

