Nikons ”budgetkamera” inte så billig ändå

Ryktena om en billig fullformatare från Nikon, som bl a PENA skrivit om  var bara delvis sanna. Kameran är nu på väg ut på marknaden. Den blev billig jämfört med andra fullformatare, men jag tror ändå många med mig avskräcks av priset.

Nikon rekommenderar ett pris alldeles under tjugotusen för den här godbiten, och det är utan objektiv. Nu har jag sett den för ett par tusenlappar lägre pris på nätet, men det är ändå rätt mycket pengar. Om jag förstår saken rätt är D600, trots dubbelnollorna, inte en proffskamera utan den vänder sig mer till entusiastiska amatörfotografer. Närmast kan den beskrivas som en D7000 med större sensor.

Jag kan misstänka att vi som använt någon av de andra dubbelnollorna inte kommer att uppleva D600 som riktigt fullvuxen när vi håller den i handen. Å andra sidan uppskattar man ju att en kamera är liten och lätt när man inte fotograferar med den.

Lockelsen med fullformat är bland annat att den dubbelt så stora sensorn gör det lättare att ta bilder med suddig bakgrund, att bruset ofta blir mindre och att det är lättare att hitta vidvinkelobjektiv som är vida nog. Vi som är uppvuxna med analoga kameror kan också välja brännvid som vi varit vana med från den analoga eran. En tjugoåtta är en tjugoåtta igen.

Nackdelen är att en del billigare objektiv, gjorda för enklare digitalkameror, inte förmår utnyttja den större sensorn och att teleobjektiven plötsligt blir lite för korta.

Fotosidan grottar ner sig i tekniska detaljer: http://www.fotosidan.se/cldoc/fullframe-for-folket-med-nikon-d600.htm

Skulle jag vara på gång att köpa ny kamera just nu skulle det nog vara svårt att bortse från D600 även om priset känns i blodigaste laget, men som läget är får jag lugna mig och det är inte jättesvårt. Däremot kommer jag nog att tänka på att nästa hus antagligen blir en fullformatare om och när jag köper något nytt objektiv.

2 thoughts on “Nikons ”budgetkamera” inte så billig ändå

    • Jo, säkert kommer priset att sjunka. D300s som jag har var väl prissatt i det häradet från början, men jag köpte nät priset gått under tiotusen. Så tålamod är en dygd.

      Mitt stalltips är också att det kommer fler fullformatare, i lägre prissegment och med mer nybörjarprofil.

Kommentarer inaktiverade.