Ett till busenkelt tips för skarpare bilder

Det finns lägen då ljuset är svagt och varierar hela tiden, då motiven hoppar omkring och inte sällan folk omkring dig också. Jag snackar om att plåta på konsert, musikfestival och liknande.

Även om du drar upp ISO-talet alldeles för långt och kör med största bländaröppningen blir ofta exponeringstiderna alldeles för långa. Antagligen står du dessutom rätt långt ifrån och måste använda teleobjektiv för att komma tillräckligt nära.

Min taktik för att komma hem med i alla fall några anständiga bilder i det läget är att ta sjukt många bilder. Räkna med att ta i alla fall tjugo kassa bilder för varje bild som du vill visa för folk. I går kväll kom jag hem med mer än tusen bilder. Ett fyrtiotal av dem ligger ute i ett album på Facebook. Ett rymligt minneskort krävs förstås och gärna några till i fotoväskan.

Jag fick ingen riktigt kanonskarp bild på Miss Li, men den här är en av de oskarpaste. BORT!

Exponeringen brukar vara knepig eftersom ljuset ändrar sig hela tiden. Jag brukar köra programautomatik och sen leka lite med exponeringskompensationen. Ofta funkar ett eller ett par steg minus. Stanna upp och kolla displayen ibland för att se om exponeringen verkar stämma.

Exponeringsmäteren blir lätt lurad av mörka kläder och bakgrunder och vill gärna göra bilden för ljus. BORT!

Vad gäller vinkel är man ofta rätt låst. Vill man komma nära, och det vill man,  brukar det gå att tränga sig fram till kravallstaketet till höger eller till vänster om scenen. I mitten är det knuff och trängsel vilket ger ett omöjligt fotoläge om man inte kan snacka sig in framför kravallstaketet. Längre bak i publiken brukar det vara lugnare och glesare och från den positionen har jag fått halvbra telebilder några gånger.

Sen kan det bli bra bilder även om artisterna inte är några världsnamn. Ta tillfället i akt att öva också när de lokala förmågorna lirar.

Var inte för snabb att slänga bortsorterade bilder. Den här sorterade jag bort i natt. Nu gillar jag den. Graveyard är bandet. ANDRA CHANSEN!

 

