Lägg på en rem

Originalremmar till kameror och kikare är inte alltid så trevliga, men du kan göra någonting bättre!

Originalremmen till min Fujifilm X10 var inte speciellt kul. Den var av plastigt fuskläder, var svettig och skar in i nacken. Något behövde göras. Hittade ett läderskärp i dammodell för en tia på loppis. Klippte bort spännet och biten med hål (vill man ha reglerbar längd klipper man någon annanstans och behåller de delarna). Lämplig längd mätte jag på originalremmen som jag passat till. Skar ändarna lite smalare med en vass kniv och försökte sy ihop ändarna. Min symaskin ville inte samarbeta, så jag gick till skomakaren som nitade ihop. Trädde på ett par nyckelringar och tillverkade ett par små läderpluttar med hål som skyddar kameran mot nötning.

Min nya kamerarem

För många år sedan gjorde jag en ny rem till en kikare av en extra packrem till ryggsäcken.

Kikarrem av ryggsäcksrem

Annars hittar man många intressanta och hållbara ”snören” där det säljs båtprylar och inte minst klätterutrustning. Hitta något material som både är hållbart nog, bekvämt att bära och som gärna är lite personligt. Välj gärna  bredare rem till tyngre utrustning.

