Foto 365 — något slags manifest

Just nu känns det som att sommaren äntligen har kommit men får man tro kalendern börjar den dra sig mot sitt slut. Somliga kommer då att lägga kameran på hyllan och inte plocka fram den igen förrän vid lucia eller så.

Själv tycker jag det är en dålig idé. Varje dag och varje årstid är full av möjliga bilder. Själv har jag börjat fascineras av svartvitt vilket säkert ni som följer mig på Facebook eller här i bloggen har märkt. Annars är ju hösten full av fantastiska färger.

Fota varje dag… 😉

Det här är kanske första iterationen till någon slags manifest. Jag tänker nämligen…

  • Alltid ha kameran med mig, om det sen är mobilkameran, min kompaktkamera eller systemkameran är en annan sak. (Nå, vi ska inte vara dogmatiska, jag menar inte nödvändigtvis i bastun eller sängkammaren)
  • Ta och visa minst en bild om dagen — vi får se hur länge det håller och har man inte tillgång till nät och dator får man förstås spara bilderna tills de kan postas

Sen får man förstås inte ställa för stora krav. Alla bilder kan inte bli skarpa, välkomponerade och säga något djupt och meningsfullt om livet eller innehålla något slags välformulerad samhällskritik. Det får bli som det blir. Det finns massor med regler men resultatet blir inte sällan bättre om man skiter i dem. Endera da´n tar du kanske en riktigt viktig bild, men annars är det mest på skoj.

Själv kommer jag nog att plåta lite av varje, men jag kommer nog också att återkomma till vissa motiv, för att jag gillar dem eller för att det är sånt jag passerar dagligen. Egentligen räcker det med ett motiv för det lär inte vara någon konst att hitta 365 olika kombinationer av ljus, vinkel, utsnitt och ögonblick.

Jag känner rätt stor sympati för de som snackar om Lomografi, gamla leksakskameror eller försvarar iPhonens i alla fall i början kassa kamera. Men jag vill inte låsa det här till ett märke eller en modell. Samtidigt vill jag inte göra det till någon pryltävling. Grejen är att jag vill plåta mer än jag läser fotoprylskataloger och att lära mig leva med begränsningarna även om mina objektiv inte är tokskarpa i alla lägen.

Sen får man nog inte fastna i Gimp, Photoshop eller vad man nu fixar sina bilder i utan hitta ett enkelt och ärligt arbetsflöde — du ska ju palla att göra det varje dag. De flesta bilderna är helt okej från kameran, vinner på en aning beskärning, måste skalas om för att funka på webben och sen kanske du vill peta dit en signatur. Krångligare behöver det inte vara!

Det vore ju kul om fler tänkte göra detsamma, och ännu skojigare om vi kunde posta våra bilder på samma ställe. Funkar det i en Facebookgrupp? Det måste vara enkelt och tillgängligt i alla fall.

3 thoughts on “Foto 365 — något slags manifest

    • Du är nog inte ensam som far omkring nu, även om många också börjar få slut på sin semester. Häng på när du kan!

      • Jag har för några dagar sedan skapat facebookgruppen ”En bild om dagen”. Vi är för närvarande knappt femti pers. Välkommen!

Kommentarer inaktiverade.