Kampen mellan David och Goliat fortsätter

Jag fortsätter jämföra kompaktkameran Fujifilm X10 med systemkameran Nikon D300S. Det är förstås en ojämn och orättvis kamp. Det är två olika kameror med olika användningsområden och olika prisklass, men med ett billigt kitobjektiv på systemkameran visar sig kampen ändå inte så förfärligt ojämn.

I handen

Båda kamerorna vänder sig till folk som gillar att fotografera. De mer tveksamma backar både inför prislapparna och för att båda kamerorna är väl beströdda med knappar och rattar för olika inställningar, liksom för att båda kamerorna för sin klass är relativt stora och tunga. Vi fotonördar gillar knappar och rattar eftersom det med dem är snabbare och enklare att komma åt olika inställningar än genom att rota i kamerornas menyer. Vi vet också att en lite tyngre kamera oftast är lättare att hålla stilla och därmed ger skarpare bilder.

D300S är stor, tung och sitter som gjuten i handen. När man exponerar hörs ett ganska ljudligt ”katjonk” från spegel och slutarridå. Nästan allt man ser på kameran är i plast, men inuti finns ett ”skelett” av metall. Trots plasten känns kameran mycket rejäl.

X10 har en viss tyngd för sin storlek och ett ganska bra grepp, men känns ändå aningen vinglig i handen när man jämför de två. Den har genomsiktssökare, vilket är rätt ovanligt på digitala kompaktkameror. Det gör att man även med den här kameran kan luta lite mot kindbenet för att få extra stöd. De flesta andra kompaktkameror vinglar man med på armlängds avstånd och det är inget vidare recept för att få skarpa bilder.  X10 kan vara nästan helt tyst, men jag har slagit på ett svagt ”tick” som ljuder vid exponering. Det mesta man ser på kameran är av metall vilket verkar förtroendeingivande och designen är klassisk.

Några bilder

Jag tänkte ta några bilder att jämföra och går till ett av mina favoritmotiv. Det är förmiddag och solen har just gått i moln. Båda kamerorna är satta på 200 ISO, bländare 8 och tidsautomatik och jag tar bilderna på fri hand. Eftersom jag fortfarande inte har hittat någon bra lösning på RAW-problemen med X10 kör jag båda med JPG.

Vidvinkel

Jag zoomar båda kamerorna till maximal vidvinkel och tar några bilder.

X10 (Klicka för högre upplösning)

D300S (Klicka för högre upplösning)

Båda bilderna ser skarpa och bra ut, men jag blir lite förvånad över att D300S gjorde gräset så grällt grönt. Häromdagen klagade jag lite på färgåtergivningen hos X10, men här tycker jag den träffar mer rätt. 18mm på AF-S NIKKOR 18-105mm 1:3.5-56 G ED ger aningen större bildvinkel, men det har nog sällan någon betydelse.

Låt oss titta närmare på bilderna…

X10

D300S

Uppförstorade till 100% ger D300S aningen bättre skärpa tycks det som, men för att märka detta i praktiken måste du nog skaffa en skrivare som klarar större format än A3

Tele

Jag testade förstås också kamerorna i teleläge, men det kommer i en senare artikel…

