Är svartvitt det nya svarta?

Jag fick rätt mycket positiva kommentarer när jag la upp några svartvita bilder på Facebook häromdagen. Undrar just…

Bland annat la jag upp det här självporträttet.

Nu funderar jag om jag har kommit något större på spåren. Börjar vi tröttna på färg? Utanför det stora sportvaruhuset visas en gigantisk svartvit bild på en sportande tjej. Skam till sägandes vet jag inte om det är något av våra OS-hopp eller om det är en fotomodell, men poängen här är att bilden är svartvit.

Svartvitt utanför Stadium

Nu har ju det där med svartvitt grott ett tag. När de gamla Moderaterna, före detta Högerpartiet, skulle omprofilera sig som ”arbetarparti” ingick det att slipsar och pärlhalsband skulle bort från porträtten på partiets företrädare, men också att bilderna skulle vara svartvita, ”för att få en dokumentär prägel” har jag för mig att det stod i de läckta anvisningarna.

Kanske litar vi mer på en svartvit politiker än en i färg? I alla fall gick det bra för de svartvita i valet. Nå, nu har partiet fått en ny partisekreterare och färgbilder, men ändå.

Under våren släppte Leica sin M Monochrom, som vad jag förstår är en M9 som inte kan ta färgbilder utan bara svartvitt. Nu vet jag inte vad M Monochrom kommer att kosta men med tanke på att en ”vanlig” M9 utan optik går lös på mellan femti och sexti papp anar jag att inte Svenson kommer att rusa till fotoaffärerna efter den här nymodigheten. Men kanske har Leica sett något som vi missat.

Rent praktiskt är svartvitt rätt trevligt att jobba med eftersom man inte behöver bekymra sig om ifall färger matchar, om att ställa in  rätt vitbalans och ifall ljuset kommer från källor med olika färgtemperatur. Kanske är svartvitt det nya svarta i alla fall.

