David mot Goliat, vi börjar jämföra

Okej, nu har jag hunnit ta ett gäng bilder med min nya X10 och hunnit kasta ett litet öga i bruksanvisningen. Dags att börja utvärdera lite.

Först och främst finns det kompaktare kompaktkameror. Storleksmässigt påminner X10 om min gamla analoga KONICA C35. Det betyder att den inte slinker ner i skjortfickan och knappast heller byxfickan, men en rymlig jackficka är inga problem.

X10 i storleksjämförelse med analog klassiker

Även viktmässigt påminner de om varandra men då ska man komma ihåg att Konican hade ett fast 35mm-objektiv medan X10 har en zoom på 7,1 — 28,4 mm vilket motsvarar ungefär 28 — 112 mm på en fullformatare

I runda slängar motsvarar zoomens bränviddsomfång de kitobjektiv som brukar följa med systemkameror, men X10s ljusstyrka är betydligt bättre 2.0 — 2.8. Ska man få den ljusstyrkan på en zoom till systemkameran får man lägga ut exempelvis femton papp på ett Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED

Vidvinkel med X10

Tele med X10, från samma position

Närbild med X10

De extremaste närbilderna tar man dock i vidvinkelläget, så man får passa sig så att inte objektivet skuggar motivet och att plåta skygga fjärilar blir nog knepigt.

David mot Goliat

Jämför vi med en modern digital systemkamera blir kampen nog oväntat jämn så länge man bara kör med kitobjektivet. Plockar man med ett ljusstarkt femtimillimetersobjektiv och en telezoom i kameraväskan blir kampen hopplöst ojämn, till systemkamerans favör.

Jag kommer att fortsätta bekanta mig med X10, och kanske också köra lite orättvisa jämförelser mot min D300S, så håll er uppdaterade om vad som händer här.

