Låduppackning Fujifilm X10

Jag har precis fått en ny kamera och håller på att ladda batteriet till den. Kameran är en Fujifilm X10 och vi ska längre fram se vad den går för, men just nu får vi nöja oss med att packa upp den ur lådan.

Vad jag beställt var kameran och ett minneskort. Det finns en del tillbehör, men jag väntar och ser vad jag behöver…

I kameralådan hittar man bruksanvisning och en skiva med programvara. Nu tvivlar jag på att jag får igång de programmen i Linux så jag ställer mitt hopp till Shotwell, Ufraw och Gimp. Bruksanvisningen lär man däremot behöva. Kameran har en hel del knappar och rattar.

Under ett ytterligare lock ligger några saker i plastpåsar…

Kamera, med objektivlock, laddare, rem med öglor och skyddslappar, batteri, USB-kabel, bruksanvisning och CD-skiva.

Det var en del pyssel att få dit remmen. Kameran är i metall och ger ett mycket gediget intryck. Kamerarem i syntetfiber och fuskläder matchar inte riktigt kvalitetskänslan.

David möter Goliat för första gången.

Jag har inte hunnit ta en enda bild — batteriet laddar fortfarande, men kameran ger ett gediget intryck. Fujifilm X10 är inte den pyttigaste eller lättaste kompaktkameran du kan hitta, men jag hoppas den ska bli ett bra komplement när jag inte orkar släpa systemkamera eller när en dylik väcker för mycket uppmärksamhet, men jag återkommer om det.

