Sex tips… Ta kommandot över skärpedjupet

Genom att ha kontroll över skärpedjupet kan du ta både fina landskapsbilder och lyckas bra med porträttbilder på nära och kära. Men först, vad är skärpedjup? Titta på de här två bilderna:

Fokus på den närmaste blå brevlådan. Både träbrevlådan i förgrunden och lådorna i bakgrunden är oskarpa. Vi har här ett utpräglat kort skärpedjup. Lägg märke till de fina  oskärpecirklarna i vänsterkanten.

Samma bild, men nu med i alla fall hygglig skärpa i hela bilden; ett långt skärpedjup. Stenmuren är dock en aning oskarp.

Du har användning för både kort och långt skärpedjup i dina bilder, det gäller att kunna trolla fram dem vid behov.

När vill man ha långt respektive kort skärpedjup?

  • Till landskapsbilder vill man ofta ha långt skärpedjup. Gatufotografer och andra som vill slippa dona en massa med kameran för att få motivet skarpt föredrar också långt skärpedjup. Långt skärpedjup är förlåtande ifall du råkar fokusera fel.
  • Porträtt vinner ofta på kort skärpedjup, som jämnar ut en rörig bakgrund. Vill man ha fina oskärpecirklar, bokeh, kring solglitter och gatlyktor ska man ha kort skärpedjup. Var noga med att fokusera rätt!

Men det är förstås du som bestämmer. Vill du plåta landskap med kort skärpedjup och porträtt med långt är det din sak. Det viktiga är att du har en tanke bakom och att bilderna blir som du vill.

Tre saker som ger långt skärpedjup

  1. Vidvinkelobjektiv
  2. Liten bländaröppning (t ex 11, 16 eller 22)
  3. Längre avstånd

Full vidvinkel på standardzoomen och bländare 22. Exponeringstiden blev en sekund och det blåser rätt bra. Den oskärpa du ser beror nog mest på vinden i träden. Stativ är en självklarhet vid sådana exponeringstider.

Tre saker som ger kort skärpedjup

  1. Teleobjektiv
  2. Stor bländaröppning (t ex 1.8, 2.0 eller 2.8)
  3. Närbilder

Teleläge på standardzoomen (105 mm) och full öppning.

Riktigt vad du kan påverka på din kamera vet jag inte, men förmodligen har kameran en zoom som tillåter dig att växla från vidvinkel(W) till teleobjektiv (T). Likaså har du fötter som gör att du kan gå nära inpå eller långt ifrån. Många kameror har ett makroläge (Blomma) som låter dig gå riktigt nära. Lite bättre kameror har manuella eller halvautomatiska inställningar som ger dig möjlighet att bestämma över bländaren — kolla bruksanvisningen till din kamera!

Riktigt kort skärpedjup och fina oskärpecirklar får du med riktigt ljusstarka objektiv, med teleobjektiv och vid extrema närbilder. Det kan finnas anledning att komplettera standardzoomen med någon annan optik, men testa först vad du kan åstadkomma med det du redan har.

50mm bländare 1.8. Ljusstarka objektiv kostar ofta väldigt mycket. Femtimillimetersobjektiven brukar dock vara överkomliga och riktigt bra. Rekommenderas!

Telezoom inställd på 300 mm

Samma blå låda i närbild

Prova dig fram så att du kan få fram både kort och längt skärpedjup efter vad du vill med just den bilden. Ta ett gäng testbilder så att du känner till begränsningarna för din utrustning. Gör som jag gjorde här, leta upp ett motiv runt husknuten och ta ett gäng bilder med olika inställningar. Ändra en sak i taget…

Den här artikeln är del fem i en serie om sex tips för bättre sommarbilder:

  1. Gå närmare
  2. Bli kompis med ljuset
  3. Ha koll på bakgrund och förgrund
  4. Ta flera bilder — ur olika vinklar
  5. > Ta kommandot över skärpedjupet
  6. Kolla resultatet i displayen och bli vän med histogrammet

Mer läsning

One thought on “Sex tips… Ta kommandot över skärpedjupet

  1. Pingback: Sex tips: Kolla resultatet i displayen och bli vän med histogrammet « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.