Sex tips… Ta flera bilder — ur olika vinklar

När du ändå har hittat ett motiv som du vill plåta och tagit fram kameran, se till att ta massor av bilder. ”Filmen” är gratis i den digitala världen, så det är bara att låta kreativiteten flöda.

Du kan ju inte gärna komma hem från en Ölandssemester utan en bild på en väderkvarn…

Men vänta nu, om du kliver ur bilen…

…och går lite närmare?

Eller kanske ännu närmare?

Lägger dig på magen, eller klättrar upp på något högt.

Om du lutar kameran?

Eller funkar motivet bättre på lite avstånd?

Är motivet inte coolt nog får du väl pröva något i den här stilen

Du visar kanske bara en av bilderna för folk. Vilken av bilderna som blir bäst ser du antagligen inte förrän du kommer hem till datorn.  Ibland funkar det dock bäst att visa en liten bildserie för att berätta din historia.

Kom hem med tio eller kanske hundra olika bilder av ett motiv, så hittar du nog i alla fall en som blivit riktigt bra. Ta ännu fler bilder om motivet rör sig eller om tillfället aldrig kommer igen! Jag tog 43 bilder av den här kvarnen, men då står den bara några kilometer hemifrån, så jag kan åka dit när jag vill. Åker du på ditt livs resa, se till att ta med gott om minneskort! Själv har jag räknat med 500 bilder per dag när jag gjort någonting häftigt, frågan är om det skulle räcka om jag gav mig iväg på en drömresa idag.

Den här artikeln är del fyra i en serie om sex tips för bättre sommarbilder:

  1. Gå närmare
  2. Bli kompis med ljuset
  3. Ha koll på bakgrund och förgrund
  4. > Ta flera bilder — ur olika vinklar
  5. Ta kommandot över skärpedjupet
  6. Kolla resultatet i displayen och bli vän med histogrammet