Sex tips… Ha koll på bakgrund och förgrund

För- och bakgrunden kan vara det som gör bilden eller det som förstör den. En snygg förgrund kan rama in ditt motiv och bakgrunden sätter in det i sitt sammanhang, men blir det fel blir bilden rörig och man ser inte vad som är motivet. PENA fortsätter tipsa om semesterbilderna…

Lite definitioner först. Anta att du ska ta en bild på Moster Svea. Då är hon motivet. Det som är bakom henne från kameran sett är bakgrunden och det som är mellan moster och kameran är förgrunden.

Det är ofta bäst med en väldigt neutral bakgrund. Många profesionella studiobilder tas mot ett enfärgat bakgrundspapper och du kan säkert också hitta någon tillräckligt stor enfärgad yta, som en husvägg eller en enfärgad tapet.

Motsatsen är en rörig bakgrund med väldigt många färger och detaljer. Mot en sådan bakgrund ser man knappt vad som är motivet. Vill det sig illa sticker det upp en flaggstång eller en yuccapalm ur huvudet på moster, och det är varken smickrande för henne eller för dig som fotograf.

Normalt sett vill jag ha en renare bakgrund till ett porträtt, men här tycker jag det funkar med fotografen Miriam Eriksson framför en av hennes prisbelönta bilder.

Här samma motiv som ovan, men med en betydligt lugnare bakgrund.

Själv gillar jag när bakgrunden antyder var bilden är tagen och säger något om motivet utan att ta över. Det brukar bli så om man följer det första tipset och går nära motivet samtidigt som man zoomar in, alltså vrider zoomen på objektivet åt telehållet.  En stor bländaröppning (litet bländartal) hjälper också till, om du har en kamera där du kan påverka sånt. Det här knepet är lättast på lite mer avancerade kameror, har du en mobilkamera eller enklare kompaktkamera är det bäst att hålla sig till en så neutral bakgrund som möjligt.

Alla bilder har en bakgrund, om du inte går väldigt nära så att motivet fyller ut precis hela bilden. Inte så sällan är det himlen som är bakgrunden. Blå himmel med vita moln kan bli bra, liksom tunga åskmoln, men är det gråväder är det nog roligare att försöka leta upp en annan bakgrund. Det är däremot långtifrån alltid man hittar någon förgrund till sina bilder.

Här fångade jag en resenär som speglas i glasfronten på ett tåg. De svarta metall- och gummidelarna ger bilden en inramning och antyder att bilden är tagen på en järnvägsstation. Var inte rädd för att experimentera.

Här antyder datorn, talarstolen och gesterna i förgrunden att bilden föreställer en engagerad och engagerande föreläsare (Mårten Medbo, på Capellagården)

Den här artikeln är del två i en serie om sex tips för bättre sommarbilder:

  1. Gå närmare
  2. Bli kompis med ljuset
  3. > Ha koll på bakgrund och förgrund
  4. Ta flera bilder — ur olika vinklar
  5. Ta kommandot över skärpedjupet
  6. Kolla resultatet i displayen och bli vän med histogrammet