Impulsköpt glugg i ett första test

Jag har inte hunnit plåta så mycket sen i torsdags då jag la mig till med ett AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.8-5.6 G ED VR för en tusenlapp. Men lite preliminära synpunkter kan jag bjuda på.

Redan när man packar upp gluggen ser man att den är rätt stor. Nikon D300s är en rätt fullvuxen kamera, men den känns nästan liten när det här objektivet kommer på. Zoomar man sen in till 105 mm växer objektivet rätt ordentligt på längden dessutom.

Här är gluggen i mitten flankerad av min 50mm 1.8 och en 33cl ölburk som jämförelse. Båda objektiven med motljusskydd. Metallmotljusskyddet på 50mm-gluggen är köpt separat. Zoomen kom med motljusskydd i plast.

Som alla andra gluggar i beskedlig prisklass nuförtiden är höljet i plast. I det här fallet har Nikon inte ens kostat på en bajonettfattning i metall.

Men det går att plåta med gluggen…

Vid 18 mm har objektivet en rätt markant tunnformig distorsion. Ni ser att den rektangulära väggen ser ut att ha jäst upp som en surströmmingsburk på mitten. Så såg det inte ut i verkligheten.

Vid någon annan brännvidd såg jag rätt kraftig kuddformig distorsion, det vill säga att hörnen i stället sticker ut som på en kudde. Det här är fel som man kan korrigera för i GIMP eller något annat bildbehandlingsprogram och som förmodligen inte stör så mycket i praktiken om man inte plåtar arkitektur eller liknande. Men helt klart vill man inte ha sådana här optiska fel och det tyder på att Nikon kompromissat en del för att få ner priset.

18 mm

105 mm

Zoomomfånget är rätt vettigt för vardagsbruk, men jag har också ett 70-300 i fotoväskan och det kommer fram i fågelmarkerna, på konsert och liknande. Närgränsen är inte så imponerande, men det bekymrar mig inte eftersom jag har ett makroobjektiv och om ljuset är svagt eller kort skärpedjup står på önskelistan har jag min 50-millimetersglugg.

Läste precis att Nikon släppt ett 18-300/3,5-5,6 prislappen för det är 9400 kronor. Likaså släpper de ett 24-85/3,5-4,5 för 5800:- Hade jag gott om pengar vore förstås en proffsglugg som Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 G ED att tänka på, men då får man punga ut med runt femton papp.

Jag tippar att den här gluggen kommer att sitta på till vardags, då ljuset är tillräckligt och det inte finns några spännande blommor eller fåglar i närheten. Det är definitivt en budgetglugg, men den verkar göra sitt jobb.

2 thoughts on “Impulsköpt glugg i ett första test

  1. För 3,5 år sedan köpte jag en Nikkors AF-S 16-85 DX. Det är ett gediget byggt objektiv och jag kan inte påminna mig att jag sett några påtagliga bildfel, men så kostade det 6-7 000 kronor. Fast jag skulle använda det i jobbet.

  2. Byggkvalitet kan ju diskuteras, i alla fall när man är uppvuxen med rejäla metallgluggar…

    Den enda anmärkningen när det gäller byggkvalitén på testobjektet är väl plastbajonetten. Annars verkar allt rejält utifrån dagens plastnormer.

    Avbildningsfelen tror jag knappast kommer att ha någon praktisk betydelse, i alla fall inte för naturbilder, men det gäller att ha lite koll på begränsningarna så att man kan jobba sig runt dem.

    Men skulle jag handla med oskattade pengar skulle det nog bli andra doningar…

Kommentarer inaktiverade.