Skydda dina dyra glasbitar

Objektiv kostar rejält med pengar så det gäller att skydda dem väl. Ändå gör de ingen nytta hemma på hyllan. Det är i ur och skur,  knuff och trängsel man har nytta av dem, men det finns några knep.

Nu rynkar någon på näsan, så det hörs ända hit.

— Dina objektiv är ju inte dyra, det är billigt skit och några reliker från sjuttitalet.

Helt riktigt man kan köpa betydligt dyrare och bättre objektiv än vad jag har, men ändå skulle jag inte ha råd att ersätta dem jag har hur som helst.

Men i alla fall, mina knep funkar oavsett om gluggen kostat en tusenlapp eller tio.

Jag brukar alltid ha ett färglöst UV-filter och ett motljusskydd på objektiven. Nu har jag slarvat lite med motljusskydd ett tag för att jag haft för få men igår beställde jag ett par nya och de kom redan idag.

 

Motljusskyddet är en ”tratt” som man fäster framtill på objektivet. De finns i plast, gummi och metall och med lite olika fästen. Jag föredrar plåtskydd som man skruvar fast och försöker låta dem sitta på jämt. Sitter de fast på andra sätt sitter de ofta inte stadigt nog utan trillar av och hamnar någonstans därute.

Tanken med dem är att de ska hindra solstrålar att träffa kamerans linser och bilda slöjor och fyrverkerieffekter i bilden, men de tar också första smällen om man råkar stöta i objektivet någonstans, liksom det hindrar regndroppar och annat att sätta sig på glaset.

Men filter och motljusskydd på brukar ofta det främre objektivlocket få stanna hemma. De bakre locken sitter på de gluggar som ligger i fotoväskan. Helst ska man ha prylarna i just en väska, men jag har sett bättre fotografer än jag med objektiv i fickorna…

Sen har man gärna en ren putsduk och inte tröjan till att ta bort fläckar och fingeravtryck på linserna  med.

