KNÄPPA — kamera från IKEA

Nu har tydligen IKEA gett sig in i fotobranchen på allvar. Jag har ju visat ett antal ”hack” som förvandlar prylar från IKEA till billig fotoutrustning, men nu kommer en kamera från IKEA.

Kameran heter KNÄPPA (blir nog spännande på den danska marknaden) och är gjord i kartong. Designen står Jesper Kouthoofd för. Jag har inte hittat mycket till tekniska specifikationer men det verkar finnas plats för 40 bilder och någon form av bildstabilisering. Kamerahuset är byggd i kartong och är väl i första hand avsedd för inomhusbruk.  Efter att du har tagit en bild behöver kameran åtta sekunder för att spara ner den. Det finns ingen display, men en enkel genomsiktssökare (=hål). Det sägs någonting om zoom i instruktionsfilmen, men så vitt jag begriper ”zoomar man med fötterna” det vill säga optiken har fast brännvidd.

Som de flesta andra prylar från det stora möbelföretaget monterar du ihop KNÄPPA själv. Naturligtvis finns det en bygganvisning:

Om jag förstått saken rätt kan du inte köpa KNÄPPA i närmaste varuhus utan kameran kommer att skänkas bort till utvalda kunder.

Jag googlar på ‘IKEA KNÄPPA’ och noterar att kameran redan har hunnit med att bli en ”snackis” på nätet. Jag misstänker att det varit ett av de främsta syftena med KNÄPPA. Jag återkommer med bilder och närmare recensioner ifall jag lyckas lägga vantarna på ett exemplar. IKEA — ni vet var min brevlåda bor!

