Plötsligt händer det…

Nej, jag har inte vunnit på lotteri. Jag har inte ens köpt någon lott. Men ibland är plåtandet också ett lotteri.

Du ser något som kanske kan bli en bra bild, riktar in kameran, fixar skärpan och låter kameran rassla på på snabbaste serietagningen.

De här gässen rasslade jag iväg kanske femtio bilder på, bara för att se såg ut att flyga över nära.

Jag fick nog någon bild som så där rent fågelskådarnördigt var bättre, men den här som ser ut som en X-wing fighter från Star Wars blev min favorit. Det är väl en dryg tiondels sekund mellan bilderna och de bilder som jag fick innan och efter är rätt trista. Jag såg inte den här bilden förrän jag satt hemma vid datorn och överblickade bilderna i Shotwell.

Med digitalkameran kan man lyckas fånga sånt här. Hade jag plåtat analogt hade jag förmodligen snålat med exponeringarna och missat ögonblicket. Hade jag inte snålat hade jag stått och bytt film när det hände.

Jag får väl påpeka att de här bilderna är minimalt bearbetade. Jag har inte ens beskurit dem.

