Jorden är nog inte platt ändå

Igår försökte jag hävda att jorden är platt. I dag gjorde jag en observation som jag får det väldigt besvärligt att förklara om jag ska framhärda i den uppfattningen.

Jag var nämligen ute och skådade fågel på en plats med bra utsikt över Kalmarsund. Jag ska inte räkna upp alla fåglar jag såg utan i stället berätta att jag såg ett stort fartyg långt bort. Ska jag vara riktigt nogräknad såg jag bara skorstenarna på fartyget. Själva skrovet försvann under horisonten.

En plats med bra utsikt över Kalmarsund

Accepterar jag att jorden är rund blir det här lätt att förklara; vattenytan är helt enkelt välvd och skymmer sikten till de nedre delarna av fartyget. Det finns till och med en formel för det här som man får lära sig när man tar kustskepparintyget, eftersom det här kan vara nyttigt att ta hänsyn till när man letar efter fyrljus. Du ser till exempel inte den höga och starka fyren vid Ölands Södra Udde från Kalmar även om det på den platta kartan ser ut att vara fri sikt, åtminstone från stadens södra delar.

Fortsätter jag framhärda att jorden är platt kanske jag kan konstruera någon komplicerad hittepåteori med tomtar, troll sjöodjur och konspirationer som förklarar varför fyrar och fartygsskrov försvinner på detta mystiska sätt. Men då får vi ta till gamle Ockham och hans rakkniv, som vardagligt uttryckt säger att man inte ska krångla till saker i onödan. Med Ockhams hjälp kan vi kasta idén om den platta jorden i papperskorgen.

Självklart får jag hävda att jorden är platt i alla fall. Vi lever i en demokrati och man får tycka och tro vad man vill. Men vill jag bli respekterad och tagen på allvar är det en god idé att respektera fakta och etablerat vetande, i alla fall till dess jag har några klara och tydliga fakta som motsäger den gängse bilden.

På samma sätt får du hävda att utomjordingar sprayar giftiga kemikalier från flygplan, att människan inte kan påverka klimatet, att allt liv på jorden skapades på en vecka och att trådlösa nätverk gör oss alla hjärnskadade och cancersjuka. Men vänta dig inte i nästa ögonblick att folk ska anse att du är vid dina sinnens fulla bruk.

 

 


PS Vill du upprepa min observation bör du ha en hygglig kikare och titta på ett fartyg som befinner sig rejält långt borta. Jag skulle uppskatta att fartyget jag såg var ett par landmil iväg från platsen där jag befann mig, alltså i runda slängar tio sjömil.

2 thoughts on “Jorden är nog inte platt ändå

  1. Klart att jorden är platt, anledningen till varför du bara såg skortstenen är pga att vattnet har ”kullar” precis som vanlig mark 😉

    Fin bild i övrigt 😉

Kommentarer inaktiverade.