Kritiskt tänkande och sunt förnuft

Om jag påstår att jorden är platt som en pannkaka finns det förstås tonvis med vetenskapliga undersökningar och även handfasta observationer från världsomseglare, sjömän, piloter och astronauter som talar för att mina teorier är rena snurren.

Ändå kan vi rent filosofiskt inte säga att vi vet att jorden är ett klot. Kanske är det bara mätfel och synvillor som får oss att tro det. Kanske finns det någon grupp i det fördolda som pressar alla observatörer att sprida falska vittnesmål om att de seglat eller flugit runt klotet.

Jorden sedd från månens närhet. Foto:NASA

Ändå får vi rent praktiskt räkna med att jorden faktiskt är rund och vi kan rent praktiskt använda vetskapen om att jorden är rund när vi navigerar båtar, flygplan och rymdfarkoster. Lika självklart lär vi ut i skolan att jorden är rund.

Givetvis ska man tänka fritt och kritiskt och ifrågasätta auktoriteter men det får vara lite rim och reson också. Tanken att jorden är platt är helt enkelt inte lika bra, praktisk och sannolik som den att den är rund. Ibland får vi helt enkelt samla ihop gammalt tankeskräp och förpassa det till tippen.

Modern biologi bygger på att livet har utvecklats under årmiljoner och nya fakta läggs hela tiden till kunskapen om livet och dess utveckling inte minst med hjälp av DNA-teknik och kraftfulla datorer kan man spåra släktskapet till våra förfäder. Det finns helt enkelt ingen teori som ens kommer i närheten av Darwins evolutionslära när det gäller att förklara hur arter uppkommit under årmiljoner och uppkommer i detta nu. Givetvis ska vi använda och förmedla den bästa förklaringen som finns.

Smältande isberg på Grönland. Foto: förf

Huvuddelen av de vetenskapsmän som arbetar med klimatfrågor är också bergsäkra på att människans utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser bidrar till den klimatförändring som pågår. Forskningen fortsätter och ska så göra men vi vet redan nu tillräckligt mycket för att använda och förmedla de förklaringar som finns.

Jag seglar en del och jag vet att det finns fel och brister i sjökorten ibland. Får det mig att kasta sjökorten överbord och segla vidare efter vad jag ”tycker” och ”känner”? Får det mig att i stället ty mig till sagor om sjöodjur och sjöjungfrur? Nej sjökorten finns kvar ombord och jag försöker föra in de senaste rättelserna eller köpa nya mer uppdaterade kort. Sen försöker jag hålla lite extra säkerhetsmarginal runt grynnor och farligheter. En ofullkomlig karta är bättre än fria fantasier.

I USA har en del fundamentalister tvingat fram att första Mosebok ska jämställas med evolutionsläran i skolorna på sina håll och nu hör man att den högljudda minoriteten som inte tror på klimatförändringar också får sina flumteorier presenterade i skolorna.

DN ryter till skarpt, vältänkt och välformulerat:

DN: Klimatundervisning när skepsis blir trångsynthet

2 thoughts on “Kritiskt tänkande och sunt förnuft

  1. Inget fel med sagor. Bara man inte tror att de bokstavligt beskriver hur verkligheten ser ut och fungerar. Sagor kan vara bra metaforer, men en metafor är en symbol — inte verkligheten. ”Ceci n’est pas une pipe”, som René Magritte skrev, på en bild som *föreställde* en pipa.

Kommentarer inaktiverade.